Vecka 6 - Som allra mest naken

Vecka 6-temat fram tills idag handlade om nakenhet. Det här inlägget handlar mycket om naket men inte alls om sex. Men det är nog okej.

Jag känner mig alltid som allra mest naken, när jag är på väg ner i tvättstugan.

Tvättstugan, naturlig del av min comfort zone. I tvättstugan får man ha urblekt t-shirt och frökentofflor, otvättat hår och sjunga högt och falskt bäst man vill när man är själv där nere. Det är egentligen väldigt mysigt. Men på vägen ner till tvättstugan känner jag mig alltid väldigt, väldigt naken.

Jag bor på elfte våningen i ett fjortonvåningarshus. Tvättstugan ligger på bottenvåningen, så det är nästan omöjligt att inte stöta ihop med någon av alla grannar man inte känner, på den sådär låånga hissfärden ner. Helst ska det vara lite trångt också, så att man får stå lite närmare alla andra än vad man egentligen är bekväm med. Och det är då, när jag står intryckt i ett hörn med all sin smutstvätt i en IKEA-kasse som jag plötsligt inser hur naken jag är.

Okej, jag har rejäla jeans och t-shirt på mig. Men jag är precis lika otvättad, oborstad och osminkad som jag var när jag gick upp i morse. Och om man tittar noga syns mina bröstvårtor genom den urblekta t-shirten (varför har jag den här urblekta t-shirten på mig, det är hål i ena ärmsömmen, hoppas ingen ser det). Jag har flagat nagellack på tånaglarna, som plötsligt syns genom mina oerhört läckra frökenskor. Och det värsta av allt... jag har en stor kasse smutstvätt på mig.

Och smutstvätt är faktiskt någonting väldigt personligt. För all min smutstvätt säger ju lite om mig och livet jag lever. För jag vet när jag spillde ner den där klänningen, vad min t-shirt luktar som och vad det är för fläckar på mina lakan. Och det känns ganska naket och ganska obekvämt att mina grannar också står och trängs i en hiss med mina smutsiga underkläder och svettiga klänningar. De märker nog inte ens att de gör det, men jag märker det, och det känns rätt naket och rätt utlämnande.

Å andra sidan känner jag mig alltid som allra minst naken, när jag står i tvättstugan och hänger upp rena klänningar på prydliga rader i torkskåpet. Det där när jag har nästan hela min garderob samlad framför mig och funderar på hur den visar vem jag är egentligen, och vad jag vill visa upp med den.

Jag trodde:
det var en människa
men det var hennes kläder
och jag visste ej
att det är samma sak
och att kläder kan vara mycket vackra.
- Henry Parland (1929)

Kommentarer

Maria sa…
"Och om man tittar noga syns mina bröstvårtor genom den urblekta t-shirten"

Haha! Det här med att gå till tvättstugan utan bh gör mig alltid lite obekväm, och det stör mig som fan att det är så.
mia sa…
Jag bodde förut på nedervåningen och sprang aldrig in i någon när jag skulle till tvättstugan. Så en dag drar jag bara på mig en överdragströja som är öppen helt fram. Undertill bär jag inget alls. För jag tänker- jag kan ju bara hålla igen tröjan när jag går ner och väl inne i tvättstugan är det ju skitsamma för då är jag själv. Så kommer jag ner.. plockar fram nyckeln och ska öppna när jag plötsligt hör steg. Snabbt drar jag igen tröjan och gör mig redo att nicka artigt aom om inget icke-svenskt stod på. Och plötsligt dyker det upp två medelålders kvinnor och en man i min egen ålder. Den ena kvinnan ser glatt på mig och säger "oh, ska du tvätta?! Min son ska just flytta in här så vi ser oss omkring. Har du något emot att vi följer med in och ser hur tvättstugan fungerar?" Jag kan inte gärna säga nej.. så helt plötsligt står jag där, i ett rum som är så trångt att vi fyra knappt får plats, och försöker lyckas med konststycket att tvätta samtidigt som jag okynnes helt naturligt står och krampaktigt försöker hålla min tröja omlott. Och då kan man undra- varför ska man behöva det egentligen? Varför ska det vara så där? (Och varför är man så dum att man går ut oklädd om man sen inte kan stå för det?)

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det