Dagens hantverksblogg - två förkläden


Jag ska på lajv om en vecka och insåg att jag inte hade något förkläde. Det är dumt, för jag hade tänkt göra en del smutsigt jobb på lajvet. Så följaktligen köpte jag tyg på hemvägen igår och slängde ihop två förkläden. Här är det ena, ett vanligt midjeförkläde. Det andra är ett klassiskt köksförkläde med bröstlapp, det får ni se bilder på senare när jag sytt på banden.
 

Tyget är oblekt halvlinne, som var mjukt och hyfsat billigt.
När jag klippte ut bröstlappen på det andra förklädet fick jag två rätt bra
bitar, som blev varsin utanpåficka på de båda förklädena.

Det jag hittade på den lokala leksaks-present-sybehörsaffären var vanligt
vitt bomullsband, så det fick agera knytband. Men jag tycker att det blev snyggt
med en sådan här vit kant på förklädet.

Och slutligen en liten detalj, hålsömsbroderi på fickan.
Jag har aldrig sytt hålsöm förr, men det var inte särskilt svårt.
Sådana här detaljer gör att det känns lite mer personligt,
och lite mer som riktiga kläder. Tycker jag.


Uppdatering: Idag har jag kunnat multitaska och sy på band på det andra förklädet medan jag höll svensklektion med min privatelev över Skype. Så nu är det också färdigt! Såhär blev det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.