En återfallsförälskelse


 

Min röda Moy Bog-klänning med jättemånga knappar får ofta lite för lite kärlek när jag hajpar mina lajvkläder. Troligtvis är det för att faktiskt är min mamma som sytt den, så att jag inte kan ta åt mig äran för själva sömnaden. Jag står däremot för den enorma mängden knappar (som gillar att ramla av) och knapphålen i rött silke.
Hur som helst är den vansinnigt tjusig, även om jag låtit den ligga på hyllan ett tag när jag ägnat mig åt egna projekt. De här bilderna är från Medeltidsveckan 2010, och efter det har den blivit utkonkurrerad av min snortighta pepparkaksbruna cotehardie med tennknappar. Tills jag sydde den här underkjorteln:


Jag har tyvärr inga ordentliga bilder på fågelbroderierna, men det är applikationsbroderier i form av blad, hjärtan och fåglar längs med hela halsringningen. Mitt bak är det ett ägg. Rubbet är kantat med kedjestygn, gärna i näraliggande färger för att få lite djup. För jag gillar överambitiösa broderiprojekt. Och när jag gjort klart det här insåg jag någonting som min Moy bog har, som andra klänningar saknar...


Den är nämligen djupt urringad! Så att alla de eländiga fågelbroderierna syns i halsringningen även när man är propert klädd med överklänning. Och de färgmatchar. Så jag är lite kär just nu och undrar när jag egentligen ska få användning för den här kombinationen. Hoppas på lite dåligt väder på Medeltidsveckan kanske.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.