10 - Musikspelaren på shuffle och första tio låtarna

Jag funderade ett tag på hur jag skulle genomföra det här rent praktiskt, eftersom jag bara kör Spotify. Lösningen blev att radera min stjärnmärkt-lista, och sedan gå igenom alla spellistor jag lyssnar regelbundet på och stjärnmärka ALLT. Det blev 729 låtar, och jag är lite förvånad över att det inte är fler. Nu ska jag följa instruktionen: shuffla och skriva ner de tio första låtarna. Jag lovar att inte fuska.

1. Beach Boys - I get around
Ligger i min spellista med sextiotalsmusik, allmänt skön och hyfsat representativ.

2. JJ Cale - Cocaine
Den här ligger på städlistan som jag och Hell satte ihop tillsammans för evigheter sedan.

3. Chicago - Cell block tango
Åh, den här var det länge sedan jag hörde. Men den känns också ganska rätt. Jag har för mig att den fick ett purket blogginlägg för länge sedan. En annan kväll satt jag uppe länge och tittade på den tolkad till ASL. Mycket roligt!



4. Hoven Droven - Årepolska
Ett av mina bästa konsertminnen är från när Hoven Droven spelade på Stockholms kulturfestival 2007. Det var ett gäng band före, däribland Sofia Karlsson, och allting drog ut på tiden. När de till sist kommer upp på scenen, strax före ett, säger de "Stockholms stad klipper strömmen om sex minuter, så vi röjer tills dess!". Och vilket röj sedan!

5. Flogging Molly - Tobacco Island
Den här hamnade på listan efter att jag sett dem på Gröna Lund förra sommaren. Också ett bra konsertminne. Det ösregnade!

6. Klaus Badelt - He's a Pirate (Tiesto Remix)
Pirates of the Caribbean-temat. Remixat. Ligger på plastlistan, hur skulle jag kunna motstå?

7. Verka Serduchka - Dancing Lasha Tumbai
Jag förutsätter att alla kommer ihåg den här. Ukraina kommer tvåa i Eurovision med en transvestit-discokula. Dragspels-dunka-dunka, på låtsastyska. Och det är så catchy. Jag är svag för sådant här. Ju mer Christer Björkman rasar, desto bättre!

8. Le vent du nord - Le dragon de Chimay
Jag har en spellista på franska, som jag gjorde kollaborativ för ett par veckor sedan när Frida ville ha tips på fransk musik. Då hamnade den här låten här. Mysfolk. På franska.

9. Barry Man - Who Put the Bomp (in the Bomp, Bomp, Bomp)
Åter igen ett exempel på härligt löjlig sextiotalsmusik. Who put the Ram in the Rama-Lama-Ding-Dong?

10. Amy McDonald - This is the life
Ibland hör jag låtar på radio, blir lite kär och lyssnar sönder dem i ett par dagar. Det här är en sådan från förra eller förr-förra året.


Sådär, det var tio random låtar från min spellista. Med tanke på hur obscena mängder Kate Nash, Gogol Bordello, The Ark och Håkan Hellström jag också har på den är jag förvånad över att ingen av dem kom med. Men det känns ändå som ett ganska trevligt urval av grejer jag lyssnar på. Helt random.

Kommentarer

Theo sa…
Sånt här är alltid intressant. Tror inte jag har nån av dem utom ev #2 i mitt bibliotek, men #9 minns jag från barndomen (ok, det var inte på 60-talet, men vi hade den på nån skiva tror jag...).

Här är min random-10-lista f ö:

Bob Dylan - The Lonesome Death of Hattie Carroll [live, 1975]
Social Distortion - Faithless
Motörhead - Motorhead [Alternate Take]
Stiff Little Fingers - Silver Lining
Desmond Dekker - King of Ska
7 Seconds - Say My Thanks
The Dickies - If Stewart Could Talk
Slaughter & the Dogs - Cranked Up Really High
Kiss - King of the Night Time World
Freddie Wadling - Jesus järnväg

Kunde varit både mer och mindre representativ. :)

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det