torsdag 23 augusti 2012

11 - Min familj

Förra gången jag skrev en sådan här bloggutmaning skrev jag specifika inlägg om mina föräldrar (Friedner och Henriksson), och om mina syskon (Leo och Ellica). Bilderna verkar ha försvunnit från båda inläggen, men det är två ganska trevliga texter om människor i min omgivning som jag tycker mycket om.

Men eftersom jag redan skrivit så trevliga inlägg om de där fyra, så måste jag hitta en ny vinkel på det här med att skriva om min familj. Att skriva om oss alla fem i kombination är ganska svårt, för vi har aldrig bott ihop alla fem. Största delen av mitt liv har jag bott ihop med min mamma och syster. Därefter har jag bott med, i turordning, Hell, Rebecka, Oscar och Erland. Men de ingår inte riktigt i min familj. I min familj ingår dock otaliga mostrar och kusiner.


Min stora familj, med mostar och kusiner, umgås jag mest med sommartid. Då bor vi ganska många i kollektiv i ett stort rött hus i Dalarna. Riktigt hur många varierar lite, de senaste somrarna har jag inte varit i Svärdsjö så mycket. Men jag har en väldigt tydlig bild av hur det fungerar där, och därmed hur min familj fungerar:

I min familj sjunger man sextiotalsschlagers när man stökar i köket, vilket man såklart gör. Och i min familj sitter det alltid någon och ritar vid köksbordet på somrarna, även om det varierar lite vem det är. Det finns alltid utrymme för en kopp kaffe till, och för att plocka fram ett handarbete. I min familj jobbar man på Kapsylen i december. Man röstar vänster. Man tycker om Dalarna, konsthantverk och att umgås. Man får dricka vin när man lagar mat. Man tramsar ganska mycket. Det är alltid okej att citera mumintrollet eller att tycka lite för mycket om nallar.

Alltså, överlag är min familj vansinnigt mysig. Det här inlägget var dock lite svårskrivet. Och nästa inlägg i bloggutmaningen går ut på att lista ett gäng kändisar jag tycker är attraktiva. Det ni... jag kan inte bestämma mig för om det är vansinnigt kul eller bara ganska fånigt. Får se.

Inga kommentarer: