9 - Hur viktigt det är med utbildning

Jag förstår inte folk, som tror att lärare är ett skitjobb som vem som helst klarar av. Och jag förstår inte folk, som tycker att läraryrket är oviktigt. I alla fall oviktigt jämfört med viktiga jobb som civilingenjör, forskare eller läkare. För vem skulle utbilda civilingenjörerna, forskarna och läkarna om det inte fanns några lärare?

Och så förstår jag inte folk som säger att man kan skita i plugget och lära sig allt man behöver ändå. Mest för att de i regel är ganska hopplösa att försöka prata om lite djupare intellektuella grejer med. Och som ni vet tycker jag att intellekt är grymt hett.

Sedan har vi ju alla sådana här grundläggande grejer, som att läskunnighet är en förutsättning för demokrati och att folkbildning automatiskt leder till mer välstånd. Skitbra grejer alltså.

Så jag vet alltså inte riktigt vad jag ska skriva i det här inlägget... klart som fan att det är viktigt med utbildning.

Imorgon ska jag på vikarieutbildning och lära mig bli en sjukt bra lärarvikarie. Peppen på det.



Kommentarer

Inya sa…
Lärare är ju ett jäkla skitjobb. Men inte för att det är något vemsom kan göra, eller för att utbildning är oviktigt. Snarare för att det är dåligt betalt, hög arbetsbörda, varenda tjomme har åsikter om det, och generellt misstänker jag att det är ett av vår kulturs mest otacksamma jobb, i att eleverna tror att läraren är dess fiende, föräldrarna har åsikter och skolan dras med besparingar. Och årtal senare så fattar man helt plötsligt att lärarna alltid var på ens sida och -ville- att man skulle lyckas. Otacksamt.

Därför har jag en nästan religiös respekt för människor som vill bli lärare. Jag förstår inte det valet, men det är en förbenad tur att ni finns. :)

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.