Expratande

Just nu är jag inte särskilt sugen på att blogga om sex, men följer Vecka 6 för att se om det kommer upp några kul teman. Vecka 34s "Det ville jag inte veta" var ett av de mer intressanta på länge. Mest för att det är intressant att se vad folk faktiskt inte vill veta.

Jag läste Alivas inlägg om hur mycket man kan prata om sina ex, och ett annat om att inte vilja veta vad ens sexpartner gör i sängen med sina andra partners. Och ungefär där började jag fundera på det här med att prata om sina ex och hur olika förhållningssätt olika kretsar verkar ha till det.

När jag läser tjejtidningar eller forum på internet får jag ibland känslan av att det här med tidigare förhållanden är en sådan där grej som man ska smussla med. Att prata om sitt ex med sin nuvarande partner anses ofint. Det är legitimt att bli svartsjuk när ens partner umgås vänskapligt med sitt ex, och sånt där. Som att man på något sätt ska ha valmöjligheten att slippa höra om vilka ens partner haft ihop det med tidigare. Och de där exen som blir närmast mytologiska figurer, några som existerar långt bort men som man ska slippa se och höra. Och jag funderar en del på hur det här kan gå ihop i praktiken egentligen.

Jag har två ex. Gemensamt för alla mina förhållanden är att vi haft gemensamma vänner och en kontaktyta innan vi blivit ihop. Hur träffar man folk annars liksom? Och för all del, hur relaterar man till dem om man har helt olika vänner och helt olika intressen? Vid det här laget är det förvisso fyra år sedan jag och min första pojkvän gjorde slut och vi umgås inte särskilt mycket i den gamla kretsen någon av oss, alltså har vi inte så mycket kontakt alls. Förhållande nummer två däremot, min gamla sambo Hell, har jag väldigt många gemensamma vänner med och vi umgås ofta med ungefär samma människor.

Hell och jag bodde ihop i ett och ett halvt år och samlade vuxenpoäng tillsammans. Alltså blir det lite mindfuck för mig när folk säger att man inte ska prata om sina ex, att ens partners inte ska träffa dem etc. Det är helt enkelt så himla många anekdoter om saker jag gjort där Hell är med, särskilt om jag ska prata om semestrar jag gjort, lägenheter jag haft och vuxenbliviningsprocess jag gått igenom. Och mina kompisar pratar ju också om Hell ibland, eftersom han är med i deras anekdoter om medeltidsveckor, roliga fester eller misärfyllor. Vi är dessutom i regel inbjudna på samma fester, har lite gemensamma intressen och hittar ibland på aktiviteter att göra tillsammans. Så även om jag skulle försöka hålla på god tjejtidningsetikett och aldrig prata om mitt ex - hur skulle det gå till rent praktiskt liksom?

Och alltså, jag tror inte riktigt på det här med att ha sina förhållanden i ett vaakum från resten av sitt sociala liv. Jag tycker om att få veta saker om folks ex, eftersom det ofta är saker som är viktiga för dem. Jag tycker om att träffa nya flickvänner och se att de verkar trevliga. Och jag förstår nog liksom inte varför jag inte skulle göra det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.