Veckans små rädda världen-grejer

Fantastiska Mattlo (som oj vad jag tjatar om, hon är nog inspirationskälla no1 för tillfället helt enkelt. Och awesome) gör ibland små tipslistor med lätta sätt att rädda världen lite. Sådana gör mig lite glad och nöjd. Jag tror att jag helt enkelt tycker ganska bra om det här med att göra små omställningar i taget och få känslan av att det är lite bättre än att inte göra dem. Så här är veckans små rädda världen-grejer.

  • Dela på kurslitteraturen
    En av institutionerna jag pluggar på har för vana att skicka ut litteraturlistor med tio-femton titlar, och så ska man läsa något kapitel ur varje. Stört meckigt. Så ett gäng klasskamrater från terminen innan gick ihop, tog en del av litteraturen var, skrev schyssta sammanfattningar med referenser och mailade ut till varandra. Igår morse fick jag ett gäng av de sammanfattningarna i present. Kärlek till er alltså!
  • Mindre skräp i mitt badrumsskåp
    Jag har äntligen fått tummen ur och beställt en menskopp! Det känns bra. Och så har jag lovat mig själv (påminn mig om jag glömmer!) att nästa gång schampo, duschkräm etc. tar slut hemma så blir det hållbara, djurvänliga kakor från Lush eller Body Shop, och inte plastflaskor med skräp från Pulsen.
  • Vin och kaffe
    Det är svårt att alltid tänka eko i mataffären, särskilt när min lokala (på riktigt) har ett ekologiskt sortiment på typ tio produkter. Men man måste försöka åtminstone.

    Jag minns inte hela naturvårdsverkets lista på fem värstingar att byta ut mot ekologiskt. Jag är rätt säker på att mejeriprodukter och kött var med på den. Och så var det just vin och kaffe, och det låter rimligt. Alltid ekologiskt eller fairtrade vin, och alltid ekologiskt eller fairtrade kaffe.
  • Vara konstruktivt arg på internetJag har ägnat veckan åt att hamna i normkritiska diskussioner, påtala rasistiska och sexistiska tendenser i lajvvärldar och diskutera politik på Facebook. För sådant tycker jag är jätteviktigt att man faktiskt gör och tar på allvar.

    Jag tror att jag lyckats ganska bra i veckan, för jag har fått spontant beröm från flera håll (och växer en halv decimeter och blir vansinnigt rörd och stolt varje gång, kärlek!). Det känns som en sådan där grej att alltid ha i bakhuvudet. Vara konstruktiv. Vara pedagogisk. Inte tolerera orättvisor.

  • Bjuda hem vänner på veganmiddag
    Jag hör ganska ofta folk säga "jag skulle vilja äta mera vegetariskt/veganskt", men det är ju så krångligt/jag vet inte vad jag ska laga/det går inte att få i sig näringsämnen. Och när det är sådant som är hindret spelar det ju ingen roll hur mycket propaganda man öser på folk. Det är ju själva maten som är krånglig.

    Och då blir jag pepp och säger "kom hem till mig och ät god veganmat". Jag tror att det är det klart bästa sättet att visa att min mat inte är krångligare, mindre näringsrik eller äckligare än någon annans mat. Bjuda, göra en trevlig grej av det, inte propagera. Dessutom är det sjukt trevligt att umgås socialt öga mot öga med folk, och inte bara över internet. Så mera sådant!
  •  
     

Kommentarer

mattlo sa…
<3 <3 <3 Blir så glad. Och längtar efter veganinspirations-lunch hos dig!
Tummen upp! Bananer är också superviktigt att köpa ekologiskt/fairtrade, och bomull – men det är i och för sig inget livsmedel...

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det