Dagens ord

Dagens ord är vintagefigur (subst), och alla näraliggande ord som tjugotalsfigur och femtiotalskropp.

Vintagefigur i provrummet på
Beyond Retro
På senaste tiden har jag läst en del underklädesbloggar. Det är roligt! Som ni säkert vet vid det här laget är jag ganska förtjust i alla former av historiska underkläder. Oavsett om det är viktorianska korsetter eller bullet bras och byxgördlar tycker jag att det är jättespännande. Hela grejen med att forma om sin kropp, hindra vissa rörelsemönster medan andra lyfts fram, jag är väldigt förtjust helt enkelt.

När folk använder ordet vintagefigur verkar det finnas två sätt att göra det på. Det okej sättet är när man pratar om kläder som helt enkelt behöver vissa sorters underkläder för att se bra ut. Femtiotalsklänningar får inte rätt form utan en strut-bh, och 1880-talskläder kräver sin korsett och turnyr för att se rätt ut. Så funkar det liksom, och så långt är jag med.

Det jag tycker är lite lustigt, och ganska störande, är när man börjar prata om människors naturliga kroppsformer som vintage. Jag som är höftbred och har smal midja har tydligen en femtiotalsfigur, medan raka och småbystade kvinnor har tjugotalsfigurer. Och då börjar vi plötsligt sätta missvisande etiketter på folk.


Det är ju knappast så att breda höfter och smal midja var vanligare 1955 än vad det är 2012, eller att raka och småbystade kvinnor försvunnit sedan 20-talet. Däremot har olika kroppstyper lyfts fram i modet (och erotiken) som den önskvärda vid olika tillfällen. Och det är väl det man menar egentligen. Men jag har en 2010-talsfigur, eftersom vi är inne på 2010-talet. Att jag nog hade haft lättare att hitta kläder som sitter snyggt i mitten av 50-talet gör liksom inte att min kropp i sig är vintage.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det