Dagens ord

Dagens ord är skinnyshaming. Det är en företeelse jag haft koll på ett bra tag, men som jag fick ett ord för typ förra veckan. Idag kom jag att tänka på det efter att en facebookbekant lagt upp den här bilden, och jag kom att tänka på alla gånger jag hört folk diskutera sjuka utseendeideal i media.

Ni har hört hela diskussionen förut. Det börjar med att något modeföretag lägger upp kraftigt retuscherade bilder på size 0-tjejer, och att någon lyfter upp faktumet att sådana bilder inte går att jämföra sin egen kropp med. Att de flesta tjejer inte är size zero och att även sådana tjejer har skavanker på sina kroppar som inte syns när de smälls upp på reklamskyltar.

Och då kommer Dove och ska lyfta fram riktig skönhet och naturliga kvinnor. Typ genom retuscherade bilder på glada kvinnor i 70-kilosklassen. Och då börjar folk just ställa dem mot bilderna på fotomodeller och snacka om hur skönt det är att de visar naturliga kvinnor som har lite kurvor, sådär som riktiga kvinnor har. Och där har vi det, skinnyshaming. För när folk börjar raljera på det där sättet kommer de förr eller senare typ alltid till att det inte är snyggt att se ut som en fotomodell, för att de är för smala och riktiga tjejer ser faktiskt... eh, ni fattar.

Visst, jag tycker också att det är trevligt när Dove visar upp kvinnokroppar som sällan får synas i media, eller när Åhléns skaffar plus size-skyltdockor (de är jättefina). Men jag tycker samtidigt att det är viktigt att inte kritisera smala tjejer för att modeindustrin har galna ideal. Typ på samma sätt som man inte ska kritisera heteros för att heteronormen är elak och förtryckande. För det är faktiskt inte deras fel. Och det är faktiskt inte okej att klanka ner på andras utseende för att få sig själv att känna sig bättre.

Min nya favoritblogg, The Lingerie Addict, skriver en del om body acceptance och body snark. Det är väldigt befriande för en underklädesblogg (mina fördomar sa mig att en sådan lär handla mycket om typ att klä upp sig sexigt för sin pojkvän och att dölja alla delar av sin kropp som tjejtidningar lär en är fula, men aj så fel jag hade, den är värd ett besök). Här förklarar hon på ett så himla skönt sätt hela den här grejen med att man inte kan hålla på och kalla andras kroppar för fula bara för att ens egen blir behandlad illa i media ibland. Det finns ett annat sådant där bra inlägg också, länkat i det där.

Så dagens ord är skinnyshaming. Att det liksom inte är okej att prata om kurviga kvinnor som naturliga och riktiga kvinnor för att antyda att smala tjejer inte är det. Att man liksom får ta och kritisera utseendeidealen, inte folk som ser ut som dem.

Kommentarer

gealach sa…
Precis det här diskuterade jag och en kollega för ett tag sedan och jag har gått och funderat över ett blogginlägg om det sedan dess. Vi hade sett en bild på Facebook där de ställde en kurvig kvinna mot en jättesmal och skrev "This is attractive" om den kurviga och "This is shit" om den smala. Vad då "shit"? Vissa är naturligt smala, till och med magra, utan att må det minsta dåligt, många av dem äter hur mycket som helst utan att gå upp ett gram.

Vad man tycker är snyggt respektive fult är ju också så otroligt individuellt. Man är inte automatiskt snygg för att man är smal, eller automatiskt ful för att man är tjock. Det handlar ju om helheltsintrycket. Precis som när jag är ledsen över min längd och det kommer någon som vill trösta och säger "Men det är snyggt att vara lång!" Nej, det är inte snyggt "att vara lång", för då skulle alla långa människor automatiskt vara snygga, och menar man då att alla korta människor är fula?

Sedan blir jag så trött på att man lägger in hälsoaspekten på det, men bara gör det åt ena hållet. Det är så farligt att vara för smal, men att det är minst lika farligt att vara för tjock, det pratar man nästan inte om.

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?