tisdag 23 oktober 2012

Saker jag tycker om

Nu är det snart november och tiden har gått sådär fort igen. Min gamla klasskamrat Touché håller på och renoverar lägenhet och lägger upp en vansinnig mängd inspirationsbilder på kök och garderober och jag önskar att jag också hade pengar, ork och energi att inreda mitt hem sådär jättesnyggt.

Jag gillar allt som är färgstarkt och på gränsen till kitsch. Jag gillar mörkt turkos, purpur, saffran, lindblomsgrönt, cerise och guld. Jag gillar tunga textilier, sammetsgardiner och den lila glaslyktan från Indiska i mitt sovrumsfönster som jag nästan aldrig använder fast den är vacker. Och så önskar jag mig en ny ljusslinga istället för den gamla som gick sönder, som är röd och går att linda runt gardinstången så att den ger ifrån sig en sådan där hemtrevlig sängkammarbelysning som är trygg att somna till. Jag gillar vackra skålar att äta ur som inte bara är fina. Vevgrammofonen. Franska kort och samlingen med torkade rosor högst upp på min bokhylla.

Jag gillar att ha ett sagoträd på väggen eftersom det ibland är viktigare än att städa.

Och nu är det snart november och tiden har gått sådär fort igen. Om knappt två veckor åker jag till London med Wei och Rosalind bara för att vi kan. Jag gillar att ha ett jobb och kunna spara ihop pengar till små utflykter och större. Jag gillar främmande städer och röda bussar och att gå vilse på nya platser.

Jag gillar veganmat och musikaler.

Och nu är det snart november och börjar bli kallt på nätterna. Det drar in från mitt fönster och jag borde möblera om mitt sovrum för att kunna ligga på min säng ordentligt utan att bli kall. Och jag tycker om stora sängöverkast som kan extraknäcka som täcken för kalla fötter. Jag tycker om varma kroppar att kura ihop mig emot som inte blir arga när jag blir rastlös på morgonen. Jag tycker om hud. Och jag tycker om att dricka te i sängen mitt i natten.

Och så tycker jag om stora ryska yllesjalar med blommor på, och vaxdukar värdiga en syriansk kioskägare. Jag tycker om att lära mig nya hantverk och plötsligt virka ett par vantar, och ett par till. Jag tycker om baskrar som sitter långt bak på huvudet och henna som lyser kopparröd i solen.

Och jag tycker om höstutsikten från elfte våningen, spräckliga färger och att vara varmt klädd i kylan. Nu är det snart november. Det är vackert nu.

4 kommentarer:

mattlo sa...

Å, en sak jag tycker om är ditt sätt att skriva!!! :)

Anneli sa...

Vad bra :)

Lilla Fröken Touché sa...


Äsch, jag renoverar bara för att jag inte har ork, kunskap och energi nog att sticka fina vantar. Oh the irony att kunna hantera en bandslip men inte kunna ta i en nål utan att sticka mig. Säg till om du ska måla om någon gång, jag lovar att hjälpa till. ^^

Anneli sa...

Åh, jag är precis tvärtom! Jag kan hantera en nål, en virknål och en pensel utan problem. Men en bandslip vågar jag liksom inte gå i närheten av ^^