Jag kandiderar till Sveroks förbundsstyrelse

Jag kandiderar till Sveroks förbundsstyrelse. Det är många år sedan jag först kom i kontakt med det här förbundet, och jag börjar känna att det är dags att ta sig an den högsta nivån. Jag har suttit i distriktsstyrelse, föreningar, arrangerat lajv, stått på mässor, åkt på konferenser, lobbat, spelat spel och debatterat i det här förbundet. Nu vill jag in bakom kulisserna, vara med och tänka strategiskt och ideologiskt, och försöka påverka Sverok i den riktning jag tycker att förbundet borde gå.

Så vem är jag och vad vill jag? I grunden handlar allt om en tro på demokrati, låga trösklar och allas lika rätt och möjlighet att delta i spelhobbyn.

Jag vill att det fortsätter vara lätt att driva en Sverokförening, att vi erbjuder stöd och möjligheter för unga att göra det själva. Att styra över sin egen fritid, att själva genomföra projekt istället för att vuxna ledare ska göra det åt dem. Jag tror på kraften i att klara saker på egen hand, att det här är äkta demokrati. Att erbjuda unga möjligheter till eget engagemang och ett handlingsutrymme.

Därför tycker jag också att Sverok ska fortsätta dela ut bidrag. Medlemsbidrag och projektbidrag på central nivå. För det är bara folk med pengar som tror att ekonomiskt stöd till verksamheten inte spelar roll. Vi utan pengar vet att de där tusenlapparna från Sverok är skillnaden mellan verksamhet och ingen verksamhet. Det är viktigt.

Jag vill inte se några pekpinnar i Sverok. Jag är trött på vuxna som sätter upp detaljerade villkor för vår verksamhet, eller på styrelseledamoter som hellre pekar ut de formella felen i ett beslutsunderlag än tar ställning till sakfrågan. Vi ska lära ut byråkrati, demokratiska processer, projektledning, bokföring, marknadsföring och att söka stora bidrag till våra medlemmar, men vi ska göra det på deras egna villkor. Vi ska erbjuda fortbildning, inte tvinga det på någon.

Sverok på Almedalsveckan 2012
Det var det här som var styrkan i Sverok när jag halkade in i det på ett bananskal 2006, att jag och mina kompisar fick testa själva, sätta upp egna visioner, göra fel, göra om och göra rätt. Nu vet vi att vi klarar att genomföra projekten vi tar oss för, men vi hade aldrig lärt oss det om vi inte fått prova själva från början.
Det är min grundläggande politiska ideologi, som genomsyrar vad jag tycker och tänker om förbundet.

Sedan har vi det här med att alla unga ska kunna engagera sig och ha ett handlingsutrymme. Det är därför jag tjatar om rättvise- och tillgänglighetfrågorna. Det är därför jag tycker att det påbörjade mångfaldsprojektet (det är treårigt!) är en fantastisk grej och ser fram emot att följa det resten av vägen. Det är därför jag inte tänker sluta tjata om sexism i spelhobbyn eller funktionshinderanpassning av våra informationskanaler. För att det som inte är problem för dig, kan vara ett jätteproblem för någon annan, för att alla ska kunna vara med.

Hela diskriminerings- och identitetspolitiken är svårare att göra någonting stort av på förbundsnivå, men där tror jag att jag och många andra kommer långt bara genom att fortsätta driva frågorna, problematisera, höras och synas. För att ingen ska kunna säga "vi är ett spelförbund, inte ett jämställdhetsförbund". Så sådant håller jag på med också, och tycker är viktigt.

Jag vet inte riktigt vad mer jag vill lyfta fram, det här blev något slags åsiktsprogram. Jag vill tala om att jag nästan är färdigutbildad gymnasielärare och att jag älskar att jobba med ungdomar. Jag vill tala om att min hemliga superkraft är att förklara jobbiga akademiska begrepp och byråkratiska processer på ett sätt som högstadiekillar förstår. Jag vill säga att ja, det är en medveten grej att jag alltid har fluffigast klänningar på Riksmötet. Jag vill säga att jag är lajvare, gillar att spela på kultur och maktstrukturer, att Prolog är mitt favoritkonvent. Jag vill säga att jag är bra på att ta diskussioner på ett lugnt och sansat sätt, att jag blev ombedd att kandidera för att jag är bra på att läsa in mig i handlingar och komma med nyanserade ståndpunkter. Jag vill säga att jag är snäll egentligen men inte viker mig i första laget när jag tycker att någonting är orättvist.

Jag är bra på att sitta i möten med viktiga människor, att presentera saker pedagogiskt, stå inför stora folksamlingar, och att tala om vad jag tycker. Jag är mindre bra på att mingla och att begripa begreppet entreprenörsskap eller reglerna till krångliga brädspel.

Jag håller föredrag, sådant har jag gjort en del både i Sverok och utanför.
 Eller så kan jag säga att ni får fråga mig om ni vill veta mera. Att jag gärna svarar på frågor. Eller för all del bara att jag tror att jag vore bra för Sverok och att Sveroks förbundsstyrelse vore bra för mig.

Kommentarer

Emil sa…
Lycka till! :)

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.