Vardagsäventyr - fyra dagar i London

Jag lämnade in min senaste tenta i torsdags. Alltså var det perfekt timing att okynnesåka till London med Eva och Rosalind fredag-tisdag. Nu har jag landat hemma i Flemingsberg efter nio timmar på resande fot, duschat och ätit lunch och ska iväg och jobba om en timma. Livet är rätt bra ändå.

Senast jag var i London var jag 13 år, och åkte med min familj och moster Agge. Så det kändes som dags att göra ett återbesök. London är en sådan där stad som man ändå hört ganska mycket om, vet en del om vad den innehåller, och som rätt många man känner besökt ganska regelbundet, så jag hade på något sätt fått en relation till stan innan vi åkte dit. Samtidigt är jag inte typen som gör upp detaljerade resplaner, det är inte min grej. Jag vill strosa runt, inte ha bråttom och ta saker lite i den ordning man kommer på att de vore trevliga. Vilket var ungefär vad vi gjorde den här gången, och det blev himla bra.

Jag och Rosalind flög från Skavsta i fredags morse och landade på vandrarhemmet runt tvåtiden på eftermiddagen. Vi bodde på ett rätt trivsamt ställe i South Kensington, otroligt nära museerna och Hyde Park. Gammalt hus, tolvbäddars sovsal och varmvattenkranar som det susade i hela huset när någon använde. Första dagen ägnade vi åt att promenera en rätt lång bit och drälla på varuhus, vi gjorde Harrods och Fortnum & Mason där vi häpnade åt hur otroligt mycket grejer det finns och hur stört dyra de är. Framåt kvällen åt vi asiatisk vegansk buffé i SoHo, följt av öl på generisk engelsk pub.

Den stora planen för lördagen, och resans enda tid att passa utöver planet hem, var Cabaret på Savoy Theatre på kvällen. Tidigare på dagen drällde vi runt i Camden, spontanköpte paljettklänningar och snubblade över InSpiral, ett stört mysigt ekologiskt raw-vegan café. Jag åt mat och cheesecake, de andra något slags varma smörgåsar med något slags cashew-ost. Vår bordsgranne hade lila örhängen och läste en bok om transkvinnor i samhället. Det var fint.
Så småningom, efter några lagom impulsköp, drog vi oss hem till vandrarhemmet. På vägen hem snubblade vi över ännu en veganrestaurang, inuti en fantastiskt rolig Whole Foods Market på High Street Kensington, där vi åt middag.

Cabaret var fantastiskt bra. Jag hade inte sett musikalen förr, men däremot filmen och de skiljer sig en del. Många grymma sång- och dansnummer, ganska avskalad scenografi, och överlag var musikalen ganska mycket mörkare än filmen. Faktumet att Berlins cabaret- och gayscen nästan helt slogs igen av nazisterna framkom betydligt tydligare, och stundom var kontrasten mellan glittrande cabaretnummer och våld rejält obehaglig. Men det var en otroligt bra musikal! Vi tänkte att vi skulle gå ut och dansa efteråt, men fastnade på något litet café där vi drack starkt kaffe och pratade av oss efter musikalen istället. Vi trillade också ihop med min gamla rumskompis Oscar, som råkade vara i London samma helg.

På söndagen sov vi länge. Vi hade tänkt ta Hollywood Costume-utställningen på V&A, men det var massa kö till biljetterna och de kunde inte garantera att vi skulle få några ändå. Så vi såg deras vanliga fashion-utställning (1700-tal och framåt) som var rejält snygg, och scenkonstutställningen som också var fantastisk. Vi drällde tillbaka till Whole Foods Marketen som ligger väldigt nära, och frossade lite i deras utbud av typ finchoklad, blanda-din-egen-müsli och rolig frukt. Jag köpte rosenblad att blanda i te när jag orkar. Därefter drällde vi upp längs med Portobello Road, tittade i roliga klädbutiker (och överlag grymt billiga, det hade jag inte förväntat mig, men mycket billig shopping). Jag råkade bli med ett par helt sanslösa, högklackade röda glitterskor för £5, så nu måste jag ju hitta typ en burleskklubb att ha dem på.

På söndagen hade vi också tänkt gå ut och dansa, men fastnade den här gången i en arkadhall i SoHo där vi spelade Dance Dance Revolution ett gäng omgångar. Det är också att dansa, tror jag bestämt! Vi drällde i ett gäng roliga sexbutiker och tittade på saker vi inte hade en aning om att vi behövde. Och så drack vi konstigt fruktte (bubble tea!) med tapiokabollar på Bubbleology. Typiskt askonstigt koncept som jag inte tror skulle funka hemma, men onekligen ganska skojigt.

Och så måndagen som var stora "göra allt vi vill göra innan vi åker hem"- dagen. Inleddes med en promenad till Victoria Station och fix med flygbussbiljetter. Vi drack Starbuckslatte i solskenet utanför stationen och kände att livet var ganska bra ändå och vi var i London. Och så tog vi en liten vända upp till Camden igen för att äta fishless and chips på Loving Hut. Den smakade indeed fish and chips alltså. Lite läskigt, men gott. Vi drällde lite på marknaden som aldrig tar slut, vad man än gick runt för gathörn hittade man fler roliga saker, och så åkte vi hem hyfsat tidigt för att få några timmars sömn.

Fick sova mellan 21 och 01.30 innan utcheck. Tog oss väldigt smidigt ut till flygplatsen, där vi åt English breakfast klockan fyra på morgonen (fick vegansk, på Stansted innanför säkerhetskontrollen, utan problem!). Och därefter en hemresa som slutade med att jag kom innanför dörren hemma ganska precis klockan 12. För att ligga så nära är det ganska långt till London ändå, men åh så trevligt vi haft det!

Vi har alltså i princip ätit oss igenom London. Jag var himla tacksam över det enorma veganutbudet. Det hittar man adresser, länkar etc till på Happy Cow. Vandrarhem hittar och bokar jag alltid via Traveller's Point, Och bilder har jag typ inga bra, eftersom jag är en sådan där irriterande vegan som typ bara fotar mat. Men Eva tog ett gäng så de kommer nog upp snart, på typ Facebook nära dig.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det