fredag 28 december 2012

Permanenta bilder och att alltid ha hänt

Ibland när det händer konstiga eller sensationella saker som jag i efterhand blir förbluffad, klentrogen eller generad inför påminner en vän om att de alltid har hänt.

Allt som händer har alltid hänt.

Det spelar ingen roll om jag blir hundra år gammal eller senildement och glömmer bort det. Jag har fortfarande gjort alla sakerna jag gjort. Både stora och små saker. För det går inte att backa tiden. Det har alltid hänt.

Jag gillar att tänka på det på det sättet. Jag kan ångra saker jag gjort hur mycket som helst, men de har fortfarande hänt. Alla saker jag gör är liksom permanenta intryck på historien. Skulle jag behöva se hela mitt liv från början till slut skulle de synas. Oavsett.

Alltså måste jag tänka efter före och stå för vad jag gör. Men eftersom jag bara är människa, som alla, så kommer de flesta saker jag alltid har gjort att vara ganska banala. Det är liksom inte så drastiskt med permanenta ingrepp i sin biografi, för man gör dem hela tiden.

Torsdagen 27 december 2012, en knapp månad före min 23-årsdag, gick jag och tatuerade in en bild av en Toffsla och en kappsäck på vänster axel. Nu sitter hon där, i svart bläck som jag inte kan tvätta bort, och ser förvånad ut.

Bara ännu en liten sak som alltid har hänt.


2 kommentarer:

Inya sa...

Vad fin hon är! :)

Anneli sa...

Tack! Jag gillar henne också :)