2012 enligt Anneli

2012 var ett år som i sedvanlig ordning inleddes på bröderna Walbergs altan i Hagsätra. Jag var nykär, hånglade och blev full på champagne. Sådär som det ska vara alltså. Vi släpade hem en alldeles för full kompis att sova på soffan, och jag mutade min nyktra rumskamrat Oscar med att betala hans pizza om han gick och handlade morgonen efter. En alldeles lagom nyårsdag.

I januari började vi arrangera Södra Riket II på allvar. Vi blev fotograferade av Olle Sahlin en januaridag med fullständigt vidrigt duggregn, smällkallt var det. Men bilderna blev snygga. Jag läste didaktik och yrkesetiska dilemman vid Stockholms universitet, och började på en kvällskurs i teckenspråk. Jag fyllde 22 år och bjöd hem en massa folk, på en fest som slutade med att tio personer satt i en cirkel på golvet och mässade lajvsånger, för ultimat sektkänsla.

Jag och Erland tramsar i uniform. Foto: Olle Sahlin
Februari minns jag inte så mycket av. Körde intensiv teori i skolan som förberedelse på praktikterminen, och hängde massor med Lovisa-Lukas. Åkte på Prolog och vågade för första gången hålla i en programpunkt. Det blev en uppskattad förtrycksworkshop. Lajvade, omförhandlade relationskontrakt, satt uppe hela nätterna och pratade med bra människor och var överlag ganska lyckligt lottad och omgiven av bra människor.

I mars var jag tillbaka på Blackebergs gymnasium, där jag hade praktik i tre månader framöver. Resten av vårterminen ägnade jag åt att undervisa sextonåringar i antik litteratur, sjuttonåringar i modernismen och artonåringar i religion. Hade poesicirklar ute i solskenet, gjorde improvisationsteater av antika myter och skickade iväg elever på studiebesök till diverse sekter. Rättade läxförhör, vaktade nationella prov och drack obscena mängder kaffe. Gjorde mitt bästa för att inte se ut som en fröken. Utspritt över elva helt awesome veckor.

Fröken Annelis arbetskläder. Lol på alla er som tror att jag ser ut som en sträng tant.
April. Tävlade i poetry slam på Sergels torg. Firade valborg i Uppsala med en massa fulla studenter. Spontanpiercade bröstvårtan på väg hem från jobbet en onsdagseftermiddag. Levde dålighetsliv. Lärde mig att man aldrig kan se sunkig ut i sjömansklänning, även om man förtjänar det. Manusförfattarna för sitcomen Röntgenvägen 1/2116 (eller: allt som händer i min lägenhet) introducerade min kompis Wei, och serien tog lite ny vändning.

Förstamaj-demonstrerade med Stellan och ett par elever. Avslutade praktiken på Blackebergs gymnasium och skrev en galen mängd tråkiga didaktikrapporter och uppgifter. Var smart och sparade ner allt mitt lektionsmaterial till Google drive. Ibland tänker jag. Skolkade från ett svenskdidaktikseminarium och spelade in reklamfilm för Alla tiders handelsbod där min kompis Björn hade sommarjobb. Min rumskamrat Oscar flyttade ut och jag fick ett par månader på mig att hitta en ny. Erland, som bodde i England vid tillfället, bestämde sig för att flytta in hos mig, men dessförinnan hade jag ett par månader själv.
Sökte jobb på MyAcademy och blev läxhjälp åt högstadiekillar. Över sommaren fick jag lägga upp en sommarkurs i Svenska B på egen hand.
Lovisa och Torbjörn dansar polska i det tomma rummet.
I juni trappade vi upp arbetet inför Södra Riket II. Jag bodde ensam på 42 kvadrat och hade dansgolvi min lägenhet. Vi höll workshops och sydde måslandssjalar. Firade nationaldagen med swing på Hasselbacken. Var ute på lajvområdet och bekantade oss med byn Ensligheten och alla deltagare. Jag började spela fiol igen. Jag och Torbjörn gav oss själva utmaningen att kunna spela till dans på lajvet, så det blev till att öva en massa. Jag hade grymt roligt! Firade midsommar i Roslagens famn på en ganska konstig fest trots många goda vänners närvaro.

Almedalen med Sverok.
Sedan blev det juli och jag åkte på Almedalsveckan med Sverok. Där stod jag i en monter, pratade om vikten av ungdomars engagemang i demokratiska föreningar och gick på en massa bra seminarier. Bloggade en hel del, lyssnade på partiledartal och försökte mig på rosémingel (usch, lite för mycket entreprenörer för min smak). Men Visby var sommarvackert och jag umgicks med en massa trevliga människor. Lekte lajvarflickvän och broderade en helt sinnessjukt prålig kjortel till Lovisa-Lukas, med fåglar, blommor och hjärtan.

I slutet av juli höll vi Södra Riket II, och jag arrangerade alltså mitt första större lajvprojekt. Trots en del total sistaminuten-panik fick vi ihop ett fantastiskt bra lajv. Så himla många bra deltagare, snygga kostymer, kreativa hantverk, grymma B-styrkor och en riktigt fin efterfest där femtio personer i linneskjortor och brokor badade av sig lajvsmutsen och lekte herre på täppan med flytbryggan på en publik badplats.

Prideparaden. Lajvkläder. I'm nerdy and I know it.
Dansade med nördarna i Prideparaden, sjömansklänning och Gangnam Style. Sedan en snuskigt tidig morgonbåt till fortfarande lika sommarvackra Visby där vi ägnade oss åt en veckas fantastisk verklighetsflykt som kom att påverka min höst ganska mycket. Höll på att blåsa ned från ringmuren en ovädersnatt värdig muminpappan. Lagade seriösa middagar. Lärde känna intressanta och fina människor. Kom tillbaka med nya vänskaper och lajvidéer. Såg Pans labyrint på sommarbio i Rålis och sedan var det plötsligt hösttermin.
När jag kom tillbaka från Visby hade Erland flyttat in i min lägenhet, Röntgenvägen 1/2116 inledde sin fjärde säsong och vi bildade queerfeministiskt vegankollektiv. Mitt skolschema kajkade ur och jag började läsa på 175%, religionshistoria, pedagogik och didaktik. Nya läxhjälpselever. Fick jobb på VRE Education och började bli utskickad som timvikarie i diverse ämnen på diverse skolor. Etablerade en ny vardag av betalt arbete och lärarstudier.

På en fest hos Lovisa-Lukas och Johannes fick jag höra om en grupp som tänkte lajva kvinnliga soldater i Krigshjärtakampanjen. Skyttefalksrote 3213, Treizième. Slängde mig på telefonen och var plötsligt en del i projektet. September och oktober blev månader när jag pendlade till Uppsala varje söndag, diskuterade krigsförbrytelser och lärde mig hantera armborst och marschera i takt. I slutet av oktober insåg jag och Lovisa-Lukas att vi inte riktigt var kära längre, och bestämde oss för att fortsätta som vänner. Eftersom vi är helt awesome, så lyckades vi faktiskt med det, men självklart sved det en del ändå.

Skyttefalksrote 3213 Treizième. Skitiga, ärrade, helt fantastiska
I början av november åkte jag med Rosalind och Wei till London, där vi drällde på Camden market, utforskade stans veganutbud, såg musikalen Cabaret och kollade in sexbutikerna i SoHo. Vi hittade även Oscar, en arkadhall och underligt fruktte med tapiokabollar i. En helt fantastisk fyradagars minisemester som jag kom hem ifrån med röda glitterskor och stimulerad äventyrslusta. Jag åkte på lajv med Treizième, stukade handleden, lärde mig en massa saker om mina vänner och mig själv, blev kär i Karro någonstans där av bara farten (jag vet faktiskt inte riktigt när och hur), och hade ett par lugna veckor när jag jobbade mycket och pluggade lite. Lekte syslöjdsvikarie. Klippte av mig håret.

Lovisa-Lukas är prinsessa och Nyllet charmprins.
Första helgen i december var det Sveroks Riksmöte. Jag kandiderade till förbundsstyrelsen men kom inte med. Jobbade på fritids i Hagsätra och pulsade hem fyra kilometer i snökaos när bussarna slutat gå. Blev ihop med Karro, jobbade helger på Kapsylen, var förälskad och tillbringade ett par veckors lediga tid i sängen. Åkte till Uppsala på Lovisa-Lukas queerpub, i paljettklänning. Gick på domedagsfest, men apokalypsen infann sig aldrig. Tatuerade in Toffslan och kappsäcken på min axel. 

Och så blev det jul och mellandagar i år igen, läser Etik och livsfrågor på religionshistoriska på Stockholms universitet (sista poängen religionshistoria och pedagogik, sedan är jag klar). Hade julefterfest på mattan i vårt vardagsrum. Lekte lajvarflickvän och nyårsshoppade. Och så blev det nyårsafton, där tolvslaget i sedvanlig ordning firades in på bröderna Walbergs altan i Hagsätra. Jag var nykär och full på champagne, hånglade och tyckte om hela världen. Säsong fyra fick ett fint avslut. Sådär som det ska vara.

Så mitt 2012 har varit ett väldigt bra år. Jag har gjort många nya saker, känt mig väldigt mycket på gång att bli vuxen, livet ligger framför mig och jag tycker mycket om det. Kärlek.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän