onsdag 9 januari 2013

Liten guide till främjartekniker

Det här är ett sådant där inlägg som riktar sig till er som vill vara goda allierade, feministiska och inte sexister. Jag skulle vilja skriva ett inlägg om hur man jobbar för ett bättre och trevligare gruppklimat, i till exempel kompisgäng eller lajvgrupper, så här kommer ett sådant.

Troligtvis är ni bekanta med termen härskartekniker (jag går igenom dem rätt grundligt i min förtrycksworkshop). Att kunna identifiera härskartekniker är överlag väldigt konkret och konstruktivt. Det handlar om att skaffa ett språk och kunna sätta ord på när man känner sig utsatt för taskigt beteende eller förtryck. Den där känslan man kan ha ibland, när man går från ett möte och bara känner sig sänkt. Där kan det vara ett grymt bra första steg för att göra någonting åt det, att lyckas identifiera att anledningen till känslan är att man blivit utsatt för osynliggörande eller undanhållande av information från de andra mötesdeltagarna.

Så jag hävdar att steg ett för att lära sig hantera dåliga och förtryckande gruppklimat, är att bekanta sig med härskarteknikerna, och andra sätt att sätta ord på taskiga beteenden och dålig stämning. Det blir lättare att tala om för en bekant vad han gör fel som får dig att bli arg eller sårad, ifall du kan förklara exakt vad han gör när du reagerar så.

I mellandagarna var jag på konvent med min lajvförening, och upplevde ett mycket mer exkluderande, sexistiskt och jobbigt gruppklimat än vad jag varit med om där tidigare. Det lämnade mig med en växande känsla av frustration, ilska och ledsenhet. Så jag skrev till sist ned, så konkret jag kunde, vilka problem jag upplevt i samtalsklimatet på konventet. Eftersom min lajvförening är en mestadels väldigt bra lajvförening så väckte det här inlägget mestadels positiv respons. Folk tyckte att det var bra att jag sa till, förstod problemet, men började undra vad man kan göra åt det.

Jag kan inte lösa sådana här problem på egen hand. Däremot har jag en liten verktygslåda med främjartekniker som jag tänkte dela med mig av. Främjartekniker är alltså raka motsatsen till härskartekniker - strategier man kan använda sig av för att bidra till ett bättre gruppklimat, lyfta fram andra människor och bidra till positiv stämning.

Steg två för att hantera dåliga och förtryckande gruppklimat är att rannsaka sig själv och sitt eget beteende. Jag kan inte alltid hindra andra från att vara idioter, men jag kan försöka upptäcka när jag själv är en och göra någonting åt det.

Steg tre skulle jag säga handlar just om att försöka att aktivt trumfa härskartekniker, sexism etc. med motstrategier. Och här kommer främjarteknikerna in i bilden. Det finns massor, men jag slänger fram några vanliga som kan vara grymt bra att ha i rockärmen:

Synliggörande handlar om att aktivt lämna plats åt folk som ofta inte får den eller tar den själva, och på så sätt fördela utrymmet. "Amanda, vad tycker du om den här grejen?".

Bekräftande handlar om att ge respons på saker andra säger, med tonvikt på positiv sådan. Visa att du lyssnar, nicka på rätt ställen, ställ följdfrågor och var intresserad av vad andra har att säga. Var uppmärksam så att det inte är just när vissa personer i gruppen som pratar som du plockar upp mobilen eller börjar skämta med kompisen bredvid.

Framlyftande går ut på att lyfta upp och ge cred till folk som ska ha den. "Den här idén som Nina hade var verkligen bra..." Ett ganska vanligt genusmönster är att killar får cred och framlyftande när de gör coola saker, men att tjejer som gör lika coola saker ofta glöms bort (det är därför organisationer som Rättviseförmedlingen finns). Också en bra sak att vara uppmärksam på!

Framhållande av information är till för att motverka att beslut tas i en liten intern krets av folk som har tillgång till informationen. Till exempel genom att för säkerhets skull köra små genomgångar av fakta en gång för mycket, än för lite. Ta upp och förklara saker som du tar för självklara ifall det finns en risk att alla runt bordet inte har samma förkunskaper.

Avlastning och stöd istället för skuldbeläggande och skam. Till exempel att aktivt backa upp folk som är i underläge i jobbiga diskussioner, att fråga om de behöver praktisk hjälp med någonting eller att oftare säga "vad bra att du gör den här grejen".

Det finns många fler bra tekniker, vilka kommer ni på?

3 kommentarer:

Smedja sa...

Jag har en sak som jag upplever som ett problem, något som lätt kan skapa en obehaglig situation. Och det är att mygla med kritik av den negativa sorten. Om någon gör något som är dåligt eller destruktivt så skall man säga det direkt istället för att tassa på tå kring personen. det leder allt som oftast till utfrysning eftersom folk inte vågar ta tag i saken.

Nu hävdar jag inte att man ska vara elak och tracka ner på folk, utan man ska lära sig ge kritik på ett bra sätt.

Hampus sa...

Smedja

Viktigast skulle jag säga är att uppmärksamma dessa problem och i grupp diskutera dem - istället för att peka ut en person och gå på den individen. Det kan man göra i situationer där enbart en person är inblandad, och då håller jag fullt med dig.

Men här handlar det om en generell attityd som de inblandade faktiskt inte är ansvariga för, eller objektivt vill ta en del om. Det är en uppfostran som ligger bakom och inte ett kognitivt val, alltså lika mycket av en könsroll.

Anneli gör ett väldigt bra jobb i texten ovan genom att inte nämna namn eller personer. På det sättet känner de som varit inblandade själva var problemet har legat, och kan själva börja jobba på det.

Bra gjort Anneli!

Hampus

Anneli sa...

Jag tror absolut att det är viktigt att lära sig ge kritik på ett bra sätt. I det här fallet tror jag att jag gav kritiken på ett bra sätt också. Jag namngav ingen personligen utan angrep situationen på ett strukturellt plan, men flera av de inblandade har hört av sig och talat om att de känner sig skyldiga till problemet och ska tänka på det till nästa gång. Överlag resulterade mitt inlägg i en positiv och konstruktiv diskussion i föreningen, så jag är nöjd :)