måndag 28 januari 2013

Skolrädslor

Nu har skolterminen börjat, för mig är det förhoppningsvis den näst sista, och jag läser magisterkursen i svenska på Stockholms universitet. Sitter på tunnelbanan på väg till skolan, och har sådan där panik att jag är fysiskt illamående. Jag är livrädd för den här skolterminen.

Magisterkursen i svenska går nämligen nästan helt utan undervisning. Jag läser en kurs på 15hp utan undervisning, och skriver ett examensarbete på 15hp, under handledning men där jag själv måste ansvara för att lägga upp och genomföra arbetet.

Och såhär är det: jag är värdelös på att lägga upp och faktiskt genomföra arbete. Jag behöver ett riktigt schema och riktiga deadlines för att fungera, för om jag inte måste skolarbeta är det ungefär 80% risk att jag inte gör det.

Förra gången jag skulle skriva uppsats hade jag undervisning på halva kursen och gick ändå nästan in i väggen under slutfasen.

Jag kan inte jobba hemifrån eller ha flexibla tider, det missbrukar jag. Men jag kan inte låtsas göra ett schema och bestämma att det gäller heller, för jag vet ju att det bara är ett låtsasschema som jag hittar på. Jag kan inte uppfinna deadlines, för jag ignorerar dem om de inte är reella (typ "du blir underkänd om vi inte får din tenta på onsdag senast 16.30, sådana håller jag alltid och lämnar in en bra tenta 16.28).

Men jag har ingen jävla aning hur jag, nästan utan studiekamrater och med minimal undervisning, ska kunna hålla studiedriv uppe i en hel termin och dessutom prestera en magisteruppsats. Min energi är slut ungefär redan nu, och bara vrider sig i plågor vid tanken på den kommande terminen.

Hjälp! Hur fan gör man?

11 kommentarer:

Housewifedreams sa...

Det du gör är att du bestämmer deadlines med v'nner som gör samma sak. Man bestämmer även studiedejter antingen på trevliga fik eller på universitetet, och får sjkäll om man inte dyker upp på studieträffarna som är att se som lektioner. Punkt slut. Aight?

:)

Lycka till

Oscar sa...

Man måste ju alltid anpassa till, och hitta, det som fungerar för en själv, men några små tips.

1: Visuell bekräftelse.
Rita upp en skala för det du måste göra innan du är klar (med hela eller ett visst delmoment), och fyll i den allt eftersom att du gjort vissa grejer; en punkt för varje skriven sida, eller timme ägnad åt research, eller hittade artiklar, osv.
Det här ger två saker. För det första, så ger det en återkommande överblick av vad du har kvar att göra. För det andra, så är det en positiv bekräftelse att med jämna mellanrum få markera att man gjort framsteg. Det gör det roligare att arbeta.

2: Arbetsplats.
Det mesta av vårat tänkande och beteende sker i relation till kognitiva scheman, som aktiveras av vissa saker och/eller i vissa kontexter. Om du har en plats där du brukar sitta och facebooka är därför risken större att du klickar dig in på facebook istället för att plugga om du sitter på den platsen.
För mig, så har det därför hjälpt att ha en särskild plats som man bara arbetar vid (jag viker upp klaffbordet och flyttar mig en meter till vänster). Vill man ta en paus, kolla youtube, äta lunch, etc, då kan man göra det, men man flyttar bort från arbetsplatsen. Det kräver lite tid och ansträngning i början, men efter hand kommer hjärnan att förknippa området med aktiviteten, och det blir lättare att fokusera på det du ska.

3: Rutiner.
Jag vet, rutiner är tråkigt, och ganska lätta att bryta om man inte har ett yttre tvång. Men om du kan tvinga dig till att skaffa dem (gå upp en viss tid varje morgon, gå och lägga dig en viss tid, äta vissa tider), så blir det lättare att strukturera dagarna. Dessutom fungerar det enligt en liknande princip som punkt 2: Om du *brukar* arbeta en viss tid varje dag, så blir det naturligt att göra det. Problemet är, givetvis, att det tar ett tag för rutinerna att fastna, och den tiden kräver disciplin.

4: Återkoppla till orsaken att du gör det du gör.
Det här är det tips som jag skulle värdera som det viktigaste, och det tips jag skulle gett om jag bara gav ett. Varför skriver du en mastersuppsats? Varför i just svenska? Du behöver hitta det mål du har och de värderingar som driver dig i just det här projektet, och, när du stöter på känslan av att du inte orkar, återkoppla till det. Det kommer att vara tungt, och trist, och jobbigt, och när de stunderna kommer: Ge dig själv svaret på frågan "Varför ska/måste du göra det ändå?".

Jag hoppas att det hjälper i alla fall lite :)
Lycka till!

Anneli sa...

Då måste jag bara hitta studiekamrater med lika stort behov av struktur. Vi är inte så många på magisterkursen och alla läser lite olika saker. Men går det är det ju fantastiskt!

Har fått läsanvisningar och bytt kontaktuppgifter med den andra killen som läser min läskurs nu, alltid något!

Anneli sa...

Oscar: Du postade medan jag skrev svaret till housewifedreams, men åh! Tack för lista med bra tips :-)

Jag har försökt rutiner etc. Har lättare om jag pluggar på fik, hos kompis eller på biblioteket. Funkar också bättre om jag sitter med en kompis som också pluggar, så att man kan disciplinera varandra. På egen hand har jag sjukt svårt att hålla disciplin och rutiner.

Visuell bekräftelse låter bra, med risk att jag glömmer bort den om den känns som fejkad belöning. Däremot klarar jag att ha postit-lappar där jag får stryka saker jag gjort. Men belöning som märks vore såklart bra. Mutor funkar inte riktigt. "varför ska jag läsa 50 sidor så får jag bada sedan när jag kan bada nu istället?" liksom.

Matilda/Mattlo/Matko sa...

Åh, jag vet inte hur en ska göra, men jag hejar på dig! Kan det vara något att blogga om det regelbundet? Att se det som ett projekt att lyckas plugga, att det är ett mål i sig. Posta veckoplaner på måndagen och uppföljning på fredagen? Jag skulle läsa med stort intresse och det skulle säkert andra som kommer hamna i samma situation i framtiden.

Anneli sa...

Åh, det kanske är en idé. Och att faktiskt vara ärlig och blogga om när det är svårt den här gången. Jag brukar inte skriva om saker jag är dålig på (som plugga), men det kanske kan vara peppande :)
Inklusive då såklart när det går bra ^_^

Johan Nylin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Johan Nylin sa...

Jag kommer också att ägna en stor del av våren åt att skriva uppsats i språk (om än inte riktigt lika mycket som du) och jag är också i behov av struktur, så jag ser gärna någon form av samarbete om du är intresserad. Även om det oftast är smidigare att plugga med någon som har precis samma ämne så upplever jag ibland att det kan hjälpa att bolla idéer med någon som har distans till ens kurs.

Vi uppmanas att skriva våra uppsatser inom ämnet för vår valbara kurs, vilket i mitt fall innebär kursen Language and Gender.

Anneli sa...

Nyllet: Vad kul! Jag är helt på att köra pluggträffar och försöka få saker gjorda!

Och åh, language and gender låter intressant :). Jag beställde just en tjock volym "New sociolinguistics reader" med ett gäng artiklar på temat. Blir någon form av sociolingvistisk uppsats i år. :)

Johan Nylin sa...

Jag lär också skriva en sociolingvistisk uppsats, så det kan nog till och med bli ganska givande med pluggträffar :)

Inya sa...

Åh, sociolingvistik! Får jag prata språk och kommunikation och utbildning och hyperlexi som funktionshinder med dig någon gång?