Sojakött och dildos

Äkta päls
En sak jag tycker är så himla intressant, är det här som ibland händer när en vegetarian frågar efter lämpligt substitut för djurprodukt X. Alltså oavsett om det är "jag letar efter en snygg fuskpälsmössa", "vad ska jag ha i korv stroganoff istället för korv?" eller "hur gör man en läderrustning utan läder, går det?". Det måste nämligen, nästan undantagslöst, dyka in en köttis och ifrågasätta hela frågeställningen.

Du vet... hur kan du som vegetarian tycka att kött är gott/päls är snyggt, då är du ju inte vegetarian. Eller?

Senaste gången jag såg en diskussionstråd på Facebook i den här stilen slängde någon snubbe dessutom in den fantastiska jämförelsen att "det är ju lika inkonsekvent som när lesbiska har sex med dildos, höhö".
Och alltså då blir jag som lite ledsen, för att folk har så grymt svårt att skilja på ett föremåls egenskaper och sättet man vanligtvis får tag i föremålet på. Eller liksom, skillnaden på vad ett föremål är och hur det är.

Jag vågar chansa på att de flesta som äter kött inte gör det för att kött består av döda djur. Man kanske inte har någonting emot att äta döda djur, men det är liksom inget självändamål. Få människor tycker så illa om djur att de är beredda att stödja köttindustrin bara för att djur ska dö. De flesta som äter kött gör det på grund av köttets egenskaper - det är gott, lätt att tillaga, det innehåller näringsämnen och det är socialt accepterat att äta kött.

Det finns folk som blir vegetarianer primärt för att de tycker att kött är äckligt, men i de flesta fall som folk äter vegetariskt är det för att de tycker illa om grundpremissen, att kött består av döda djur. Däremot vet jag mycket få människor som tycker illa om mat som är god, lättlagad, näringsrik och socialt accepterad. Det är liksom svårt att vara principiellt emot att mat ska smaka gott och innehålla proteiner. Och om nu kött har alla de här egenskaperna, men tyvärr består av döda djur, får man helt enkelt hitta ett bra substitut med samma egenskaper som kött, men utan djuren. Till exempel olika sojavarianter.

På samma sätt tycker många att det är skönt att få avlånga föremål uppförda i sig under sex. En kuk är ett högst ändamålsenligt föremål, med lämplig form och storlek. Dessutom har den fördelen att vara inbyggd i alla manliga sexpartners, som ofta tycker att det är skönt att få den stimulerad. Aspraktiskt!

Naturtrogen dildo
Däremot vågar jag åter igen chansa på att de flesta som har sex med män inte har det för att mannen har en kuk. Visst, det är ofta en fördel, men förhoppningsvis har man sex med män för att de är attraktiva, kul att umgås med, bra i sängen, man är kär i dem, eller något annat vettigt.

Om man nu får ut hela attraktiv, kul att umgås med, bra i sängen etc. med en kvinnlig sexpartner, men fortfarande tycker att det är skönt att få avlånga föremål uppförda i sig under sex, då är ju en dildo en jättepraktisk lösning på problemet!

Så liksom, kan vi försöka göra skillnad mellan vad ett föremål faktiskt är (en fuskpälsmössa är en varm mössa av lurvigt tyg, och en dildo är ett avlångt föremål att använda under sex), och vad du associerar till när du ser föremålet (död kanin eller manligt könsorgan)? Och så kan vi sluta retas med flator och vegetarianer.

Tack!

Kommentarer

Winterdragon sa…
Väl talat (eller ja, skrivet)! Jag tycker själv att det är både intressant och irriterande att det alltid tycks vara köttätare som ifrågasätter (och ibland också blir upprörda över) vissa vegetarianers önskan att äta köttsubstitut. Jag har aldrig hört en vegetarian ondgöra sig över fenomenet.
Anneli sa…
Jag misstänker att vegetarianer överlag har större förståelse för konceptet sojakött än vad köttisar i allmänhet har, helt enkelt :)

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.