Två guldkorn på Stockholms central

Jag har lite välformulerade inlägg på g, men är inte riktigt klar. Nu har jag hängt på centralen en stund på väg norrut och slänger in ett sådant där litet tipsinlägg. Tyvärr glömde jag fota.

Liksom alla stockholmare som bor i ena änden av stan och jobbar i andra hänger jag ganska mycket på centralen. Stockholms centralstation är ett enda stort kaos. Det byggs om, pendeltågsspärrarna är totalt underdimensionerade och man riskerar ständigt att snubbla över turister med rullväskor.

Men allt på centralen är inte bara dåligt, så jag tänkte lägga upp två små guldkorn som gör Stockholms central så mycket trevligare.

Barista i gången mellan pendeltåget och tunnelbanan är ett grymt mysigt fik med fairtrade-profil. När jag hade stressig tentaperiod i vintras skaffade jag deras stammiskort och tankade på det med hundra kronor. Med det kostar caffe latte 25kr, sojamjölken ingår, och de skänker en skolmåltid till ett barn i Etiopien för varje kaffe jag handlar. Marginellt dyrare än äckligt Pressbyråkaffe, men guldkant på trötta skitmorgnar. Jag gillar dem!

... och så har de gott chaite och tyvärr ingen veganmat på menyn (mycket vegetariskt dock), men är trevliga och trollar gärna fram speciallösningar om man frågar.

Mitt andra centralen-guldkorn är Lush uppe vid Klarabergsviadukten. Luktar starkt men gott, säljer tvålar som ser ut som mat i lösvikt och allt veganskt i sortimentet (ungefär 80%, resten innehåller mest honung) är tydligt utmärkt. Här köper jag torrschampo som räcker en evighet, är miljövänligt och luktar fantastiskt; badbomber och skum; och allehanda små mutor när jag är trött och ledsen på hemvägen. Jag är ganska kär i Lush just nu.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.