tisdag 5 februari 2013

Veckans hantverksblogg: kokvrå

Idag blir det hantverksblogg på lite större skala än vanligt!

Det här projektet började med att mina kära rumskamrater kom på att vi hade för dåligt med utrymme i kokvrån (för lite arbetsyta, inga lådor etc), så jag och Erland åkte till IKEA och köpte rullbordet FÖRHÖJA. Det har två hyllor som man kan ställa mat, stora kastruller, formar och sådant på, och ett par lådor till bestick och verktyg (vilket tidigare saknats i vårt kök), och så är det i bra arbetshöjd. Ett bra köp alltså.


Nåväl, när vi var på IKEA såg vi ett demokök där de målat stora delar av köket med griffelfärg. Och då blev vi väldigt förtjusta! Så det hittills största projekt jag genomfört i en lägenhet jag bott i föddes.

Sunkig kokvrå strax före renovering

Förra hyresgästen i vår lägenhet målade om alla väggar. Tyvärr målade de köksväggen i en väldigt matt färg som suger upp vätska som en svamp. Sjukt opraktiskt! Efter två år hade väggen allehanda fläckar (diskvatten, allt man kan stavmixa, svarta bönor etc) som helt enkelt inte gick att få bort, eftersom minsta kontakt med vatten skapade nya fläckar. Så vi tänkte att det inte vore någon större förlust att måla över den med något tuffare.


FÖRHÖJA, tulpaner och kylskåpspoesi på färdiga väggen
Först åkte jag och Karro till Slöjddetaljer där vi köpte magnetfärg och skoltavellack. Magnetfärgen kan tyckas lite overkill, men ska man ändå göra om hela sitt kök till en svart tavla så varför inte? En hyfsat stor del av väggen (men inte hela) målades sedan med tre lager magnetfärg. Alltså går det att fästa kylskåpspoesi på den!
 
Närbild på kritklotter och poesi. Min mobilkamera strejkar lite och gör
inte alls väggen rättvisa.
Och slutligen målade jag hela väggen med ett par strykningar skoltavellack. Så nu har vi ganska många kvadratmeter svart tavla att leka med i vårt kök.

I början var jag lite orolig att det skulle se konstigt ut med en svart vägg eller bli för mörkt, men ärligt talat är det skitmysigt! Ju mer jag tittar på den här väggen desto fler roliga möjligheter ser jag. Som nästa gång jag får ryck och blir sugen på att göra en jättestor väggmålning (så kan jag göra det med kritor, jäj!). Man kan sätta små hälsningar till varandra med kylskåpspoesi på den. När vi har fester här kan man skriva barmenyn direkt på väggen. Det är också en fantastisk planera lajv-vägg. Så jag är jättenöjd med det här projektet!

2 kommentarer:

Lilla Fröken Touché sa...

Så smart idé, jag har alltid varit sugen på magnetfärg men alla som jag har pratat med har sagt att den inte fungerar särskilt väl. Kanske är lösningen att måla flera laget? Finns den bara i svart?

I vilket fall, mycket snygg och bra idé!

Anneli sa...

Vår magnetfärg funkar fint, men man behöver lite starka magneter för att de ska palla att sätta upp mer än ett enstaka papper. Köpte den på slöjddetaljer, typ mörkgrå, och målade tre lager.

Därefter målade vi över magnetfärgen med två lager griffelfärg, så att hela väggen har samma svarta färg. Nu är den fin :D