Tuff och manlig

Hej, unga tjejer som använder "manlig" som synonym för "häftig". Jag har ett problem med er. Ni är så jävla dåliga allierade.

Jag vet, jag har själv varit där. Man vill spela en cool hjälte, inte en tjej. Så man spelar en brud som är kick-ass, cool och manlig. Och jag vet, vi lever i en patriarkal kultur, både i samhället som stort och i nördkulturen. Män och saker de gör hyllas generellt mer än kvinnor och saker de gör.

Men ändå. Det blir så grymt snett, en form av internaliserat patriarkalt förtryck när tjejer också börjar tycka att "manlig" är coolt och fett eftersträvansvärt. För seriöst, rätt många av egenskaperna som kopplas ihop med den traditionella stereotypa mansrollen är rätt douchiga. Och seriöst, om ni själva tycker att killar är mycket coolare än tjejer, varför ska då killarna tycka att ni är coola?

Genom att prata om män som coola, använda manlighet som synonym för eftersträvansvärda egenskaper och lyfta upp killar på tjejers bekostnad gör ni det mycket svårare, både för er själva och för alla andra tjejer att få status som coola och kompetenta. Om ni använder ett språk som signalerar att status sitter i kuken, kommer till och med den mesigaste lilla tramskille ha högre status än er, för han har en kuk. Jag träffar förvånansvärt många killar med den här attityden. Men från er tjejer förväntar jag mig lite mer förståelse. Lite systerskap.

Men ganska ofta stöter jag på sådana här attityder från tjejer, tyvärr. Ni som vill vara coola och manliga. Ni som fan inte är som andra brudar, och ni som är häftiga för att ni bara har killkompisar. Och seriöst, det är inte coolt. Det är att spela patriarkatet rätt i händerna och det är grymt onödigt.
Jag vill liksom få vara brud, kompetent och häftig samtidigt. Låt mig.

Puss
Anneli

Kommentarer

wonderkarin sa…
Annars brukar jag prata om den internaliserade misogynin som innebär att en klankar ner på feminina egenskaper och hyllar maskulina sådana.

Sen kan det vara problematiskt att hålla kvinnor till en högre standard än motsvarande män.
Anneli sa…
Internaliserad misogyni låter träffsäkert i rätt många fall jo.

Mjo, visst är det så. Men jag härjar ändå rätt mycket på killar som klankar ner på tjejer. Känns som en rätt öm tå att klanka på tjejer som klankar ner på tjejer, men ibland nödvändigt.
Maria sa…
Word. Jättemycket word. Hela den här "jag är inte som andra tjejer/jag är bara kompis med killar för tjejer är så jobbiga"-grejen, gaah! Jag förstår ju precis varför det är lockade men det är så sorgligt.

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det