Musik från min uppväxt

"Kommer du ihåg när man hade LP hemma som standardskivspelare?" frågar jag min flickvän en kväll.

Någonstans i bakhuvudet minns jag stereon mina föräldrar hade i början av 90-talet. Skivtallrik och två enorma högtalare, bruna, och det fanns ett par tillhörande hörlurar med stora koppar och tyginklädd spiralsladd, som jag minns dem. Min musik: Mora Träsk och Mamma Mu, var på kassettband, men mamma hade en skiva med Siw Malmqvist som jag var mycket förtjust i. De flesta av mina föräldrars skivor var också kassettband, som satt uppsatta i en stor hylla på väggen.

Hösten 1990. Kassettband på väggen.
Jag, min moster Ingela och mormor.
Januari 1991. Här fyller jag ett år framför mina föräldrars stereobänk.

Jag minns inte riktigt när CD-spelaren gjorde inträde i våra liv. Nordman hade vi på band, och jag hade ett med Vengaboys. Vill minnas att mina föräldrar fortfarande bodde ihop och hade varsin cd-skiva. Pappas var Levande Väsen. Min första egna lär ha varit Aqua. Fick Dr Bombay när jag fyllde sju.

I mellanstadiet gillade jag att titta i skivbutiker. En CD kostade under en hundring. Singlar kostade 20kr och var standard-födelsedagspresenter när jag gick i sexan. Man hade råd med dem på veckopengen. Jag hade Lilleman, Atomic Kitten, Avril Lavigne och Las Ketchup.

I sjuan-åttan lyssnade jag på 80-talsmusik och vinylskivorna gjorde återinträde. Jag drällde på Myrorna och den där skivbutiken under Slussen och köpte Style, Noice och Gyllene Tider. Ett album kostade mellan 10 och 50 kronor och för första gången i mitt liv hade jag en ordentlig skivsamling. Fick stereon med vinylspelare som var svår att få tag på och som fortfarande bor i min lägenhet.

2004 kanske. Stereon i mitt flickrum på 4kvm hemma hos mamma.
Notera cd-fodralet ovanpå högtalaren.
Var mina vinylskivor stod minns jag inte. I bokhyllan kanske.
I början av 2000-talet blev CD-skivor obscent dyra och nedladdning allt vanligare. Man lärde sig att Kazaa ger en virus och det vanligaste sättet att skaffa ny musik var att be kompisar skicka via MSN Messenger. Jag brände blandskivor på löpande band. Det var fortfarande CD-freestyle som gällde.

Jag gissar på mattelektion, hösten 2005, och hemkörd blandskiva
i CD-freestylen.

I gymnasiet fick jag min första mp3-spelare och hade byggt upp ett digert bibliotek av låtar från mina kompisar. Var nog den enda av mina vänner som inte hade iPod. Jag lyckades förbruka ett par stycken innan min sista drunknade i Medelhavet sommaren 2009 och en era var förbi.

Spotify fick jag på tiden min hårddisk kraschade för jämnan och man fortfarande behövde en inbjudan av en kompis. Runt 2010 kanske? Sedan dess har jag knappt sett en Mp3-fil, så uppenbarligen går tekniken framåt. Köper cd-skivor av vänners band och liknande, men har aldrig ens skaffat en hylla att ha dem på. De flesta av mina gamla dog nog i en plastback under sängen hos min expojkvän.

Lustigt nog spelar jag vid sidan av Spotify fortfarande mest vinylskivor. Det är någonting hyfsat trevligt med dem ändå. Och de kostar 10kr på Myrorna och är lätta att impulsköpa.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?