torsdag 14 mars 2013

Studieteknik för slarviga studenter

Jag är en hyfsat odisciplinerad student. Det här med att medelst självdisciplin och stora mängder kaffe läsa mig igenom enorma luntor kurslitteratur på ren viljestyrka funkar inte för mig. Alltså har jag fått försöka hitta massor med strategier för att lura mig själv att plugga.

Först och främst: inlärningsstilar. Rätt många har lärt sig att det finns tre sorter: visuell, auditiv och kinestetisk. I korthet innebär det att vissa människor lär sig bäst av att se information (t.ex. diagram, powerpoints), medan andra helst vill höra den (t.ex. föreläsningar, ljudböcker), och några behöver få ta på den och prova själva för att det ska gå in (t.ex. workshops, föremål).

Det här är ett grymt förenklat sätt att se på inlärningsstilar. Nästan ingen är 100% auditiv eller 100% visuell, utan de flesta människor tar in information på fler än ett sätt. Många har en övervikt åt något håll, men inte alla. Vad som dock kan vara bra, om du inte redan börjat reflektera aktivt över det här, är att göra ett VARK-test. Du får svara på ett gäng frågor om hur du helst strukturerar information, och sedan får du ett gäng studietekniktips som är anpassade till din inlärningsstil.

Nästa viktiga grej med studieteknik är just det här med att prova sig fram. Om en metod inte fungerar för dig, oavsett hur bra folk säger att den är, så är den inte din grej helt enkelt. Strunta i den då. Personligen pluggar jag bäst i en lite stimmig miljö, t.ex. ett café, men har svårt att koncentrera mig på bibliotek. Jag gillar föreläsningar, och lär mig ofta bäst genom att förklara saker för någon annan - men jag fullständigt hatar videopresentationer. De gör mig rastlös (jag vägrar både vloggar och youtube), information vill jag ha i text så att jag kan läsa den fort. Andra funkar precis tvärtom. Så överlag, testa dig fram och dissa det som inte funkar.

Jag funkar bäst med överblickbara mål. Typ "jag ska läsa fem artiklar idag" som mål för dagen. Det kan man i sin tur bryta ner i små delmål. Som att ta en artikel åt gången, och efter varje artikel får jag gå tillbaka, sammanfatta vad jag lärt mig och ta en paus för att känna mig duktig. Jag börjar alltid med att kolla hur många sidor det är i varje artikel också, så att när jag sitter där och börjar känna mig helt fantastiskt uttråkad kan jag komma på att det bara är tre sidor kvar.

En annan sak jag tycker är grymt viktig är visuella belöningar. Ofta skriver jag en lista på sakerna jag ska göra, ett delmål i taget, och när jag är klar med det får jag bocka av det från listan (inte stryka!), eller rita en fin symbol bredvid.

Till min senaste hemtenta satte jag upp frågorna en och en som cirklar. Allt eftersom jag började bli klar med ett tentasvar fick jag fylla i en del av cirkeln. Det blev ett bra sätt att både markera "jag har faktiskt börjat lite på den här frågan" och "jag är helt klar".

Jag färgkodar och strukturerar mycket också. När jag gjorde cirkeldiagrammen för att visa hur klar jag var med respektive tentafråga gjorde jag dem dessutom i olika färger - och satte flikar med samma färgkodning i min lärobok. Typ "nu ska jag leta upp alla ställen där det står bra svar till fråga tre, och då sätter jag gröna flikar där så att jag kommer ihåg dem". Det här funkar skitbra även när man har många instuderingsfrågor och får sätta flera flikar per sida, eller när man inte får klottra i boken. Det går i regel att skriva på flikarna.

Just färgkodning med både flikar och markeringspennor gillar jag. En annan gång körde jag rosa markeringar till allt som handlade om alkohol, och gröna till allt som handlade om cannabis (hemtentamen i kursen "religion och droger"). Ibland kör jag blå flikar för hemtenta, röda för uppsats, och gula för annat som är bra att komma ihåg, när jag använder samma böcker till flera olika uppgifter.

Gå tillbaka och bearbeta information har jag ett gäng olika strategier för. Helst sätter jag mig tillsammans med en kompis som pluggar samma sak och diskuterar litteraturen. Eller förklarar den för någon som inte läser samma ämne (det är bra, för då måste man ta det från början!). Ibland när jag saknat möjlighet att prata med någon har jag satt mig efter varje artikel, eller medan jag skriver, med ett kollegieblock och sammanfattat stödordsvis vad artikeln handlade om. Ibland bloggar jag om intressanta grejer (se sommarkursen jag läste i Helsingfors, då skrev jag nästan ett inlägg om dagen för att bearbeta allt intressant vi lärde oss).

Schemalägga sina studier är det jag tycker är absolut svårast, men grymt nödvändigt. Jag jobbar bäst tight inpå deadlines, sådär när jag faktiskt inte kan slösa bort mer tid på annat, för då hinner jag inte bli klar. Ibland skriver jag in posten "Kvalitetsstudietid" i min kalender, och så måste ett visst antal timmar (1,5-2 per dag, mer orkar jag inte läsa koncentrerat) gå åt till att läsa kurslitteratur.

Min att göra-app, Astrid, har en funktion där man kan kryssa i när man börjar göra en uppgift. Ibland har jag använt den när jag börjar läsa, för att få överblick på att "nu har jag läst 40 minuter i sträck, inte konsigt att jag är trött". Då kan jag avbryta, ta en kaffe och kolla Facebook en stund och sedan läsa ett tag till. Ibland sätter jag ett alarm på mobilen, typ "jag får inte sluta läsa förrän larmet ringer", det funkar också. 

Bara några koppar te från den här studiecoachen. Fyll gärna på med bra studietekniktips själva så blir jag skitglad!

Bra relaterad läsning: Mattlo - apptips för slarviga studenter

2 kommentarer:

Karin sa...

Tack för awesome tips. Är i tentaplugg tider och det får lättare med dina knep

Anneli sa...

Hoppas att de hjälper något! :)
Jag är mitt uppe i magisteruppsats och känner att jag håller på och uppfinner studieteknik från grunden hela tiden, så jag kanske kommer med fler inlägg om sätt jag pluggar på.