Veckans hantverksblogg: Palestinasjalsklänningen

Någon gång förr-förra sommaren när femtiotal och sådana där hundtandsrutor var trendigt, medan jag drällde runt i palestinasjal som bästa allroundplagget (seriöst, man kan ha det som kofta, picknickfilt, turban, badhandduk, bära grejer i den, knyta den runt höften för anständighet när man går från stranden till glasskiosken, solskydd etc.), fick jag för mig den lysande idén att sy en femtiotalsklänning av en palestinasjal. Det är inte milsvid skillnad mellan de olika sorternas rutor.

Sedan gick den här idén och mognade något år. Jag köpte en palestinasjal av Jord och Frihet i vintras för ändamålet, och sedan har det gått ett par månader till innan jag kom på att den här idén nog är kul och genomförbar. Så jag ägnade påskhelgen åt att hänga hemma hos min mamma och sy en palestinasjalsklänning.

Det här är för övrigt det första plagget avsett för icke-lajvbruk som jag syr sedan... typ slöjden på mellanstadiet. Så klänningen har en del nybörjarmissar och jag var rätt nervös över den. Men helt okej slutresultat ändå. Till skillnad från projekten jag gjorde i slöjden har jag den faktiskt på mig.

Min mamma är alltså gammal slöjdlärare. När jag flyttade ut gjorde hon om mitt sovrum till en ateljé. Det står en säng där inne också, men annars är det mest tyghögar, symaskiner, provdocka och allehanda tänkbart hantverksmaterial. Dessutom har hon sytt ett gäng klänningar till mig tidigare, så vi utgick helt enkelt från ett gammalt mönster.

Konstruktionen på livet är hyfsat enkel. Det är rätt kort, vill minnas ca 65cm,  och består av ett framstycke och två bakstycken, med blixtlås mitt bak. Veck i byst, midja, axlar och rygg. Den smårutiga mitten på palestinasjalen räckte fint till livet, om man tog med en liten röd kant, som sitter runt hela klänningen i midjan och var rätt pillig att få ihop på ett jämnt sätt. Jag slapp sy ärmar eftersom jag bestämde mig för att det är snyggt med ärmlöst och att visa upp sin tatuering. Och så gjorde jag den ganska djupt urringad, för det är skönt.

Palestinasjalar är av ganska dålig kvalitet, och det går lite trådar på dem. Fick börja med att sicksacka allting ordentligt men det var ändå en del upprepningsvarning på tyget. Bävar lite inför att tvätta den, men hoppas att det går bra.

När livet var någorlunda klart hittade jag en bit mörkblått typ viskos, hyfsat tungt, från Tradera, som blev kjol. Kjolen är en helcirkel. Man viker det en gång dubbelt och sedan en gång till, så att man kan rita en kvartscirkel och få ut två halvcirklar, som man sedan syr ihop i sidorna och sätter fast på livet. Slutligen sydde jag fast blixtlås ordenligt och overlockade nederkanten.

Eftersom det är pilligt att sy i blixtlås och det här som sagt var första försöket sedan mellanstadiet blev det inte helt snyggt i nederkanten. För att maskera det lite tog jag en av bårderna på palestinasjalen, som passande nog redan var fållad på två sidor och hade en liten lapp med texten "Made in Palestine". Klippte ut bården och fållade långsidorna, och vips hade jag ett tygskärp som dels maskerar det fula mitt bak, och dels gör att man ser tydligare att det är just en palestinasjal klänningen är sydd av. Det har ingen särskild stängningsanordning, utan jag viker det och knyter i ryggen.

Min lägenhet är för närvarande inte helt fotogenisk och jag har inte lyckats få någon bra helfigursbild av klänningen. Bifogar en dålig för att man ska se kjolvidden.

Kommentarer

jag är imponerad :-) hoppa på en helfigur sen någongång iframtiden ibättre ljus

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?