What would Jesus do?

Jag sitter på pendeltåget, trött efter jobbet och spelar spel när en mycket liten, afrikansk kvinna plötsligt tilltalar mig.
"Ursäkta", säger hon. "Om jag äter kyckling, irriterar det dig?"
"Nej då" säger jag, alldeles glad över hänsynen. Hon säger att hon fick springa till tåget, slår sig ned och börjar inta sin middag.

Och jag är trött och fortsätter spela spel, funderar på om jag borde börja prata med henne men orkar inte riktigt ta initiativet.

I Älvsjö kommer en sådan där tiggare med lappar förbi. Han lägger en av de vanliga lapparna - jag är en fattig man och mina barn är sjuka - på sätet bredvid oss. Jag tittar upp. Kvinnan mitt emot mig börjar leta i sin plånbok.
"Jag hoppas jag har kontanter" säger hon. Jag trevar försiktigt efter portmonnän. Vi hittar varsitt småmynt att ge tiggaren när han kommer tillbaka. "Jag har ett, prisa Gud" säger hon lugnt. Och hon fortsätter.

"Jag läste om dem i tidningen. De bor i skogen. I bilar mitt i vintern."
"Usch, det måste vara jättekallt!"
"Ja. De flesta kommer från Rumänien. De är romer, eller som förut man sa zigenare, men de är romer. Rumänien har stiftat lagar att de är inte välkomna här, de har inga rättigheter, ingenting. De har bott i Europa hundratals år, och ändå de blir diskriminerade"
"Och så kommer de hit för ett bättre liv?"
"Ja, de vill jobba, men de får inga jobb. Jag hör folk säger att de är skickade av ligor, men jag tänker vad spelar det för roll vem som skickat dem? De behöver mat!

Vad är vi för samhälle som har det så här? Vi har makt, vi har hem och mat, vi borde gå ut på gatorna och säga att det här är inte ett bra samhälle, där folk lever såhär. Och de rånar ingen, de bara tigger."
"Men de är så många. När jag var liten fanns det nästan inga tiggare alls. Jag undrar hur jag ska kunna hjälpa alla"
"När jag åker in till stan, jag brukar alltid växla så att jag har pengar jag kan ge till dem"
"Jag tror att du är en bra människa"
"Nej, jag är inte en bra människa. Jag har fått så mycket hjälp av andra"

Vi rullar in i Flemingsberg. Jag måste gå av, och tackar henne för pratstunden. Hon önskar mig en bra kväll, och jag hoppar av pendeltåget, lite stärkt och lite glad.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.