Caférecension: Barista centralen

Barista är en liten oas på i övrigt hektiska och ombyggnadsstökiga Stockholms centralstation. Ligger nere i hallen mellan pendeltåget och tunnelbanan. Bredvid Pocket shop, mittemot Burger King. Oftast har jag mest sprungit förbi här och köpt kaffe, men det finns en förvånansvärt mysig och skyddad liten sittdel på caféet.

Inredningen består av lurviga gröna mattor som ska se ut som gräs, tapeter med träd på och sköna soffor och fåtöljer. Lite slamrigt och blandad musik, jag gillar den oftast.

Styrkan hos Barista är ett genomgående Eko- och Rättvisetänk. Allt kaffe är ekologiskt och Fairtrade, det mesta på menyn eko. Drygt halva matmenyn (pasta, sallader och matiga smörgåsar) är vegetarisk och det mesta ekologiskt. Veganalternativ saknas på menyn, men de har varit trevliga och hjälpsamma att ordna fram det åt mig när jag frågat. Laktos och gluten tydligt utmärkt.

Stället har genomgående trevlig personal och gott kaffe. Med stammiskortet tankar man på pengar på förhand, och får sedan grym rabatt på take away (stor 30kr, liten 25kr, sojamjölk, smaktillsatser etc ingår). Rabatt på allt annat också, och så skänker de en skolmåltid till Etiopien per fika.

Fikat är dessvärre ganska oinspirerande, med pannkakor med sylt och grädde (39kr) som det säkraste kortet. Smoothiesarna på jordgubbar eller vetegräs är dyra men fantastiskt goda (i miljövänliga majsmuggar).

Barista är inte ett fik jag skulle dejta eller plugga på, däremot är det ett skönt ställe för att vänta på tåg, varva ner med en bok eller köpa kaffe på väg till skolan på. Jag är mycket förtjust.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän