Caférecension - Kafé Klavér

Stockholm är seriöst en rätt svår stad att gå och fika i. Jag inser det ganska ofta, att trots att det finns så många caféer är det få man har koll på. Rätt många gånger har jag tänkt att jag ska börja skriva caférecensioner, men inte riktigt kommit mig för. Så nu gör jag ett nytt försök.

Mina caférecensioner blir rätt personliga, och handlar om vad jag själv gillar och inte gillar på fik. Jag tänker inte sätta ut en massa "fyra kaffekoppar av fem möjliga", eftersom jag upplever att de ofta blir väldigt förenklande. Så istället slänger jag upp små betraktelser över fik och matställen jag gillar och varför.Men nåväl, först ut:

Kafé Klavér (http://www.kafeklaver.se)

Rutger Fuchsgatan 5, Södermalm.

Kafé Klavér är ett av mina stamhak. Utöver att vara ett vanligt matkafé håller de ofta kulturevent, teater och spelningar i ena rummet. Inredningen är mysig nordisk och avskalad, ljusgrått möblemang md mörkröda detaljer. Inga soffor att sjunka ner i, men trevliga små bord och en läktare med sköna kuddar där man kan sitta och titta ner över resten av caféet. Musiken är låg, ofta lugn jazz eller Lisa Ekdahl.

Klavers tonvikt ligger på mat, och mellan 12 och 14 är det ofta hyfsat fullt med matgäster. Kött och fiskrätterna lär vara goda, enligt vänner jag frågat har de grym carbonara, men det vegetariska och veganska utbudet lämnar lite att önska. Den vegetariska paradrätten är en hyfsat tråkig kikärtscurry med ris. Rätten i sig är vegan men salladsdressingarna innehåller mjölk, så säg till om det. Rejält tilltagna portioner och blir man inte mätt kan man alltid få påfyllning. Goda smörgåsar med brie eller mozzarella, 35-40kr för en enkel och 50-55kr för en dubbel.

Klavér bakar allt sitt fika på äkta smör, så för veganer finns här inte så mycket att hämta. Chokladbollarna (25kr) är massiva, söta och mättande medan kärleksmumsen är torr och småtråkig. Rejäla bitar får man! Glutenfri tårta finns, och god glass.

Bryggkaffet (24kr) är ett osäkert kort. Påtår ingår, och ofta är det helt okej, men det händer stundom att kaffet får stå för länge och blir beskt och surt. För garanterat gott kaffe är presskaffet (27kr) ett bättre alternativ. Caféet har ett bra utbud av lösteer (25kr), åtminstone 14 sorter i olika färg, som jag också gärna rekommenderar.

Varför man ska gå på Klavér då? Lokalen är ofta lugn på eftermiddagarna efter lunchrushen, det finns gott om plats att sitta och plugga på och WiFi för gäster. Personalen är trevlig och hjälpsam, och man får ofta sitta ganska många timmar på en kopp te eller en chokladboll. Överlag är det här ett bra fik om man i hyfsat lugn och ro vill ha ett mindre möte, sitta och plugga för sig själv eller träffa en vän. På dagtid är caféet barnvänligt, jag ser ofta barnvagnar här, men ljudnivån är hyfsat låg. Och på kvällstid kan man äta middag och ta ett glas vin eller en drink här. Överlag ett rätt trivsamt fik.

Kommentarer

My sa…
Jag växte roligt nog upp två minuter ifrån Kafé Klaver men har aldrig satt min fot där än. Nu fick jag ju ytterligare en anledning att kolla in stället, det verkar värt ett besök! :D

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?