Varför det är dumt att kalla sig för våldtäkt

Hej e-sportsverige
Igår kväll på twitter startade en diskussion om faktumet att en spelare valt att använda nicket Rape. På svenska våldtäkt, för att få ordet precis så negativt laddat som det faktiskt är. Det är svårt att få fram exakt vad jag menar på 140 tecken åt gången, så jag tänker att jag gör en förklaring här istället.

Varför det är problematiskt att nicka Rape

Okej, så här alltså. Att kalla sig Rape är precis samma sak som att kalla sig Våldtäktsmannen. Det kanske vore lättare att förstå varför nicket är olämpligt ifall spelaren hette det på svenska rätt ut, men för säkerhets skull förklarar jag det i detalj.

Om jag nu ska vara snäll mot Rape och anta att spelaren inte ser någon som helst koppling mellan sin persona på internet och namnet han valt, är namnet ändå problematiskt. På typ samma sätt som att skämta om våldtäkt är problematiskt.

Den stora majoriteten av alla som skämtar om våldtäkt är givetvis inte våldtäktsmän. Man blir inte automatiskt kapabel att gå ut och våldta folk för att man skämtar om det. Däremot bidrar våldtäktsjargong till en acceptans. Killar som faktiskt våldtar vill gärna ha det till att alla andra män också våldtar, de bara åker inte fast för det. När du skämtar om våldtäkt eller använder det som nick, signalerar du alltså till folk som faktiskt är kapabla att våldta, att våldtäkt är någonting normalt och okej.

När du skämtar om våldtäkt, gör du dessutom en stor grupp personer som ser och hör det otrygga. Sexuellt våld är någonting som halva befolkningen i det här landet på något sätt måste förhålla sig till dagligen. Även vi som inte blivit våldtagna och har ett sådant trauma att bearbeta är matade sedan barnsben med att vi måste akta oss för att bli våldtagna. Vi gör riskkalkyler, går inte ensamma hem själva, har inte för korta kjolar, ser upp så att vi inte blir fulla med främmande män, och hela tiden finns den där klockan i bakhuvudet som talar om att det antingen är vårt eget fel ifall vi blir våldtagna, eller vilken jävla tur vi har som inte blivit det trots alla gånger vi betett oss ansvarslöst.

Våldtäkt är en del av det svenska samhället. I praktiken är det lagligt att våldta i Sverige, eftersom de flesta sexualbrott över huvudtaget inte anmäls, och bara ett fåtal procent av alla våldtäktsanmälningar leder till fällande dom. Om du signalerar med ditt språk och nicket du använder att våldtäkt är acceptabelt, hur ska vi då kunna räkna med att du faktiskt tar avstånd från sexuellt våld och att du skulle stå på vår sida ifall vi utsattes för det?

Att använda sig av namnet Rape är, med en grov tolkning, att tillskriva sig själv att man våldtar andra eller är kapabel att göra det. Man väljer alltså att presentera sig själv med ett sexualbrott som drabbar många kvinnor dagligen, och som är en oerhört jobbig erfarenhet för de flesta.

I e-sportsverige är kvinnor en liten minoritetsgrupp. Ungefär som hbtq-personer och invandrare. Och om det nu är okej att använda sig av ett användarnamn som anspelar på sexuellt våld (som primärt drabbar kvinnor), kan jag liksom inte låta bli att undra var gränsen går. Skulle du tycka att det var okej att nicka Lasermannen, eller Bögknackarn?

Jag hoppas verkligen inte det.

Kommentarer

Gustav sa…
Väl skrivet. Våldtäkt är både ett ord och ett fenomen som aldrig får bli avdramatiserat. Då förloras kampen mot "rape society"
Klart olämpligt att använda "Rape" om nick. Däremot anser jag det fel att försöka bestämma regler för vad man får skämta om eller inte. Helt plötsligt får man inte skämta om Allah, Gud, våldtäkt eller brandmän.... men gärna om paprikor, gula reflexvästar och Mona Sahlin...

Dessutom, våldtäkt är en hemsk sak, och aldrig något jag kommer förespråka utan vill se försvinna från världen tillsammans med all ondska. Men man ska inte glömma att det största hotet och offret en dag på stan eller på kvällen/natten är inte våldtäkt och/eller en kvinna.
Enligt BRÅ statistik så skedde 6200 våldtäkter 2012, under samma period skedde 86 800 misshandel, där offret i två fall av tre var man. (resterande 1/3 delat på minderåriga och kvinnor).

Återigen, uselt valt nick, och tråkigt att vissa delar av samhället ser ut som det gör, men att förbjuda vad man får och inte får skämta om löser INGENTING.
Tillägg: Läst igenom din blogg lite mer och insett att den i allmänhet bara handlar om att du har problem med att andra människor har andra åsikter än dig... Tråkigt för dig :/
Johan sa…
Micke: " fel att försöka bestämma regler för vad man får skämta om eller inte" [...] "att förbjuda vad man får och inte får skämta om löser INGENTING."

Är det någon som föreslagit det?
Nepp.

Står inget i detta inlägg mer än att det är olämpligt och dumt, vilket det är.

Man skulle t.ex. kunna pusha e-sportscupen (och dyl.) att ta policybeslut om att synnerligen olämpliga nick inte får ställa upp, så är det ju t.ex. i sportsammanhang att folk utesluts om de säger eller gör olämpliga saker. Vi måste kunna pusha förbunden att ta ansvarsfulla beslut som gör scenen mer välkomnande.
Anneli sa…
Mikael: jag diskuterar gärna sakfrågor med dig. Däremot accepterar jag inte svepande dissar av den där sorten. Min blogg handlar mycket om saker jag stöter på i vardagen, saker jag gillar och saker jag stör mig på. Har man andra åsikter än jag kommer det förmodligen hända att man hittar några inlägg där jag kritiserar dem.
Det betyder inte att jag är emot att andra har åsikter. Det betyder att jag har åsikter som inte är överens med dem. Yttrandefrihet betyder som vi vet inte att man inte ska få säga emot andra, etc.

Visst stämmer det att misshandel är vanligare än våldtäkt, särskilt ute på kvällar, när att män oftare faller offer för dem. Många killar verkar oroa sig för att bli misshandlade på samma sätt som tjejer oroar sig för att bli våldtagna. Men vad har det att göra med att det är dumt att kalla sig Rape

Slutligen, om regler för skämt. Det finns smakfulla skämt och osmakliga. Det är upp till var och en att hålla sig inom normal takt och ton, och om man drar smaklösa skämt får man finna sig i att folk reagerar på dem.
Johan sa…
"Är det någon som föreslagit det?
Nepp."

Inte ännu åtminstone. Det här kommer dock alla troligast gå upp till organisationsnivå, och förr eller senare kommer någon kläcka idén att det är bäst att "lösa problemet en gång för alla" och införa regler mot alla former av nick som är "kränkande". Vänta och se.

Jag vet för övrigt inte om våldtäkt är den bästa översättningen i sammanhanget. Jag skulle nog hellre översätta det som "straffk***l", (som underförstått går i riktningen kille->kille) om man ser till andemeningen. Dvs, grabbigt skämt som ytterst inte har något alls att göra med våld mot kvinnor. Om man (på engelska) skulle benämna personen om utför handlingen skulle jag säga "punisher" snarare än "rapist".

Alltså ser jag just den delen av argumentet som ogiltigt, annat än att kvinnor ev. kan ta illa vid sig av namnet.

Sen kan man komma fram till att namnet är olämpligt ändå, men man ska helst veta vad man diskuterar.

(Jag är för övrigt inte samma Johan som ovan.)
jbn sa…
Väldigt bra blogginlägg. Tror tyvärr att många av de som försvarar nicket kommer att bortse från det med något i stil med: "Jamen det handlar inte om våldtäkt eller sexuellt våld mot kvinnor. Det är jargong inom spelvärlden, etablerat och oladdat."

Ja, jo, etablerat är det onekligen. Men vad är ursprunget. Det var en vanlig jargong bland folk som jag spelade med i tonåren. Alltså använt som en förkortning för "Jag dominerade dig så fullständigt att du ska känna dig förnedrad." Det är den meningen det har i spelvärlden och det bygger på sexualiserat våld. Nu kan det påstås att det väldigt sällan riktas mot kvinnor pga. att det är avsevärt färre kvinnliga spelare, särskilt i sammanhang där jargongen går så. Möjligt.

Men det är minst lika fruktansvärt olämpligt och ovettigt att referera till våldtäkt av män mot män (eller "straffknull", vafan? det är ju exakt samma sak om du inte är i ett samtyckande BDSM-förhållande, vilket jag tror faller en bra bit ifrån E-sportsmatchernas premisser).

Ja, män blir också våldtagna. Det är mycket ovanligare men det finns personer som går med trauman kring dessa saker så jag tycker att det är helt orimligt att värna om att någon i ett offentligt sammanhang som till stor del sköts av ett förbund baserat på statliga medel (från Ungdomsstyrelsen tror jag) ska acceptera att deltagare har sådana namn.

Med tanke på diskussionen som uppstått (och jag applåderar att folk tagit upp det) så är det inte oladdat, det är inte accepterat. De personer som lägger sig i det här är inte bara någon utanför-stående allmänhet. Jag är gamer, jag följer E-sport och jag tror att de som spelar på professionell nivå med sponsorer är väl medvetna om var deras sponsorer drar gränser mellan lämpligt och olämpligt.
Anneli sa…
Johan, Johan och jbn: tack för era kommentarer, jag ska svara mer utförligt när jag kommer hem. Mitt vardagsliv har varit ivägen under dagen.

I största allmänhet, på förekommen anledning:
Inlägg som bara handlar om min person, feminism i allmänhet eller inte berör sakfrågan kommer att raderas. Jag diskuterar gärna e-sportkultur och sexism på ett sakligt och respektfullt sätt, men vill du mest spy ur dig hur onda feminister är får du göra det tyst.
Tommy sa…
Väl skrivet Anneli, sexismen är ett stort problem, även internationellt, se tex:http://www.vg247.com/2013/03/28/brenda-romero-resigns-from-chair-position-with-igda-over-gdc-party/
Johan sa…
Tillägg.

Låt mig börja med att säga att jag håller med om att nicket Rape har något otrevligt över sig, och om det är så att tjejer/kvinnor tar illa vid sig av nicket så finns det all anledning att ta upp det med spelaren och be honom vänligt att ändra sitt nick. Med det sagt så har jag vissa principiella problem med kopplingen mellan nicket och faktisk våldtäkt.

Som jbn nämner handlar det om en jargong. Det var egentligen det jag ville ha sagt med att nämna ursprunget. Det gör inte i sig att ordet är ok, men däremot att man kan peka på en betydelseglidning. Ju mer ordet används jargongmässigt, desto mer försvinner den ursprungliga meningen. För att ta ett annat exempel. Vad betyder "fuck you"? Det är en förkortning av "go fuck yourself", som i sin tur är en uppmaning att motparten ska ta valfritt långsmalt objekt och, ja...

I det fallet ligger den ursprungliga meningen ett par associationsgrader längre bort, men principen är densamma. Uttrycket förlorar sin ursprungliga mening. Det är två skilda världar. Jag ser inte alls hur det valet av nick, eller jargong skulle vara ett främjande eller accepterande av våldtäkt på riktigt. Dvs, jag tror inte att folk som t ex pratar om att "rejpa" någon i spel är mer benägna att våldta, eller mindre benägna att säga ifrån om någon skulle bli våldtagen. Logiken påminner om de som anser att krigsspel leder till våldsdåd.

Och, på samma sätt, att ordet förlorar sin kraft i detta sammanhang är inte samma sak som att våldtäkt som debattämne förlorar sin kraft. Det är, återigen, skilda världar. Jag tror i att större sammanhang att språkanvändning inte har så mycket påverkan på våldtäkt och annat våld, utan att det snarare handlar om en brist på civilkurage. Vi lär oss sen barnsben att något av det fulaste vi kan göra är att lägga oss i något som vi inte har att göra med. Det är nog överlag ett mycket större och mycket mer ingrott problem. Men det är ett sidospår.

Men, ta gärna upp detta med Rape, eller möjligen snart "the player formerly known as Rape", men jag tycker det verkar som häxbrännarknappen ligger nära till hands, vilket jag inte tycker är motiverat i detta fall.

(Johan nr 2)
Tommy sa…
Jag tycker inte spelaren begått fel, e-sporten utmanar gränserna och ska utmana.

Det är arrangören som ska se till att arrangemanget speglar de värderingar den har.

Det blir lite konstigt när tv4 ska presentera att vinnaren, är ett nick som översätts till våldtäkt.

Det finns ett antal andra tänkbara nick som är minst lika problematiska.
En liten detalj som jag såg att du tog med i sista stycket på inlägget är att våldtäkt inte bara är något som sker tjejer. Tyvärr finns det ingen statistik på hur det är i verkligheten. Men kan anses sexistiskt att bortse från att män våldtar män, att kvinnor våldtar män och att kvinnor våldtar kvinnor.

Bara en liten detalj som är lätt att glömma.

Svarat på ditt mail nu med! :)

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.