Sommar, kläder och värme

Idag är jag på väg till universitetsbiblioteket för att skriva klart min magisteruppsats. Lite spontant passade jag på vägen på att, eh, stödja det lokala näringslivet, genom att impulsköpa en mjuk blommig klänning på Surprise shop i Flemingsberg. Och jordgubbar i kiosken vid stationen (Kärlek till den!)

Jag är så jävla kinkig med kläder sommartid. Inte för att man ska vara snygg och beach såhär års (det skiter jag i, och min baddräkt har kjol) men för att sommaren överlag är en han ja obehaglig årstid.
I korthet är det varmt och ljust och jag är allergisk mot allt. Jag vill ha mjuka kläder som jag kan leka i. Ingenting får sitta åt, skava, eller inte tåla att bli rullat nedför en grässlänt i. Jag vägrar strumpor, koftor, byxor. För första gången har jag dock lärt mig använda solglasögon (för att underlätta en ganska nasty synstress) och det är skönt. Jag älskar världen i sepia.

Annars längtar jag till Helsingfors. Det är en sådan där sommargrej tror jag. Det är varmt och kvavt i Stockholm och jag längtar efter havsvindar, spårvagnar och fiskmåsar. Vill dricka mojitos på hipsterbarer i Berghäll, känna mig som King of the world i Senatstorgets trappa och allmänt ströva omkring. Försten att släpa med mig på en kryssning vinner. Eller som tipsar mig om ett sommarjobb på andra sidan Östersjön.

Innan dess sitter jag och skriver om pragmatiska skillnader i finlandssvenska och sverigesvenska läkarsamtal. Lyckligtvis snart klar.

Och det akademiska känns för en gångs skull bra. Jag har knappt undervisning eller kursare, men jag gör roliga saker och har professorer som behandlar mig som en vuxen människa och som om det jag gör är riktig forskning och faktiskt intressant. Det är inte de skolaktiga låtsasuppgifterna utan På Riktigt nu. Dessutom har jag börjat se ljuset i tunneln och kan presentera intressanta slutsatser. Wow.
Jag gillar det här.

Kommentarer

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Plus för "stödja det locala näringslifvet", men kan du stoppa in ett extra <br /> i html mellan "årstid" och "I korthet" ÄR du jettesnäll!

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.