Snygg och dubbelbestraffad

En sådan där feministisk fråga som jag funderar på hyfsat ofta, är den här med hur man bäst förhåller sig till koncepten makt, inflytande och erotiskt kapital. För det är en av de arenor där jag tycker att man stöter på absolut mest dubbelbestraffning som tjej.

Det finns säkert andra arenor där man gör det också, som föräldraskap och sexuellt våld, men dem har jag ingen erfarenhet av. Makt och utseende känns däremot som ett område där, varenda gång det kommer upp, någon är tvungen att göra en sådan där riktig blunder som gör att det är svårt att ignorera vilket minfält det är, som tjej och som feminist.

Jag har en vän, vi kan kalla henne Ronja (fingererat namn givetvis). Hon har verkligen fått mig att öppna ögonen för hur jäkla hycklande mina i vanliga fall medvetna och feministiska polare är på den här punkten.

Ronja är snygg. Hon ser objektivt bra ut. Dessutom lägger hon dels ner ganska mycket energi på att vara snygg och attraktiv, och dels är hon van vid att bli uppspelad som "den snygga tjejen".

Ronja är även smart. Hon är grymt rolig, intressant att snacka med, har vettiga åsikter etc. Däremot händer det ganska ofta att om hon själv, eller någon annan, försöker spela upp henne som typ "den smarta tjejen" eller "den som just nu berättar en intressant historia", så kommer det in någon i samtalet och känner ett behov av att på ett eller annat sätt trycka till henne eller fälla en utseenderelaterad komplimang. För hon är ju den snygga tjejen.

På en fest började ett par kompisar snacka om Ronja. En av dem sa "hon borde visa att hon är smart oftare!". Jag fyllde i med "hon är skitsmart, det är bara att andra ska reducera henne till 'snygga tjejen' jämt". En tredje sa "men det är ju inte så konstigt, hon spelar ju jättemycket på sitt utseende".

Å ena sidan får Ronja inte bekräftelse som så mycket annat än "den snygga tjejen". Å andra sidan kritiserar folk henne för att spela på sitt utseende. Det är en så hysterisk dubbelmoral att jag nästan vill kräkas.

En annan av mina vänner heter Hedvig. Hedvig är snygg. Hon ser objektivt bra ut. Dessutom lägger hon ner rätt mycket energi på att uppfattas som snygg och attraktiv.

Hedvig är också smart. Och rolig, har vettiga åsikter etc. Hedvig talar ofta om vad hon tycker och hon blir ofta uppspelad som "den smarta, vettiga tjejen". Ingen skulle komma på tanken att trycka till Hedvig med en utseendekomplimang när hon är mitt uppe i en smart diskussion. För hon är den smarta, vettiga tjejen.

Av någon anledning gör den här stämpeln att Hedvig kan ragga betydligt friare än vad Ronja kan. Hon kan prata öppet om sex, vilka hon är intresserad av, vill ligga med, har raggat upp etc. Rätt många av våra gemensamma vänner säger öppet att Hedvig är snygg och attraktiv. De flesta saker som Ronja gör när folk klagar över att hon är ytlig, gör faktiskt Hedvig också (och jag också för den delen, definitivt).


Det verkar alltså bara vara ännu ett fall av gammal hederlig patriarkal dubbelbestraffning som delar av min bekantskapskrets drabbats av. Att som tjej ska man vara snygg, attraktiv och liggbar. Men inte för snygg, attraktiv eller liggbar. Och man ska självklart bry sig om vad folk tycker om en (annars är man oresonlig) men inte bry sig för mycket, så att det märks. Lite som tjejtidningsråden där tjejer självklart ska vara sminkade, men inte för sminkade så att det ser onaturligt ut. Och alltså, jag är så jävla trött på det där.

 

Det är alltså samma sorts sexism som i de här Idiot nerd girl-stripparna. Å ena sidan gör du fel om du inte fokuserar på att få sexuell bekräftelse. Å andra sidan gör du fel om någon fattar att du söker sexuell bekräftelse. (Grymt bra länk och genomgång om du inte känner till det här sunkiga memet).

Kan ni inte bara skärpa er hela jävla bunten och sluta med att med ena handen mata folk med beröm för sitt utseende och med andra handen skälla ut folk för att de är utseendefixerade?

Känner jag mina vänner rätt nu kommer ni att börja luska i vilka "Ronja" och "Hedvig" är och skicka små förslag i PM till mig. Snälla låt bli det. Det finns förmodligen tio olika Ronja och tio olika Hedvig i vår närmaste omgivning. Och de flesta tjejer vi känner passar förmodligen in på båda profilerna vid olika tillfällen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det