Veckans hantverksblogg: marmorerade naglar

En och annan läsare tycker säkert att jag är lite blind nu, men jag har liksom inte fattat vilken enorm subkultur det finns runt nagellack. Visst har jag hajat att Nail art är ett begrepp, och har ett par kompisar som ibland hör av sig med ett "iih jag har gjort den här grejen på naglarna!", men att det är värsta grejen har jag inte fattat.

Sedan träffade jag Charlie på en fest som bjöd in mig till en Facebookgrupp för folk som gillar nagellack och jag insåg plötsligt en massa häftiga saker man kan göra på naglar som jag aldrig haft en aning om.
Så veckans hantverk är skönmålning av mina, för tillfället rätt slitna och nedklippta, fingernaglar.
Tekniken kallas water marbling och är helt enkelt marmorering, fast med nagellack. Det är pilligt och kladdigt. Först måste man tejpa runt hela naglarna, därefter droppar man nagellack i en liten skål vatten, rör runt det till mönster och doppar fingrarna i det. Städa hela ytan, på med nytt lack, nästa finger...
Första försöket tog närmare två timmar och väldigt mycket kladd. Det blev inte jättesnyggt, så jag gjorde om det idag. Tog halva tiden och kladdade marginellt mindre. Men fint blir det.

Kommentarer

kverulant.se sa…
Kommentar för att underlätta ytterligare.

Om du grundmålar naglarna så slipper du omålade delar på naglarna. Inte nödvändigt men annat resultat.

Om du kör lite större skål för lacket på vatten kan du köra hela handens naglar på en gång.
kverulant.se sa…
Kommentar för att underlätta ytterligare.

Om du grundmålar naglarna så slipper du omålade delar på naglarna. Inte nödvändigt men annat resultat.

Om du kör lite större skål för lacket på vatten kan du köra hela handens naglar på en gång
Anneli sa…
Åh, jag har funderat över om man kan göra hela handen på en gång, men såg lite bilder på Instagram som tyder på det.

Naglarna är grundmålade på bilderna, men med ett beige lack som ser rätt neutralt ut.

Kunde inte hålla mig utan gjorde ännu en manikyr senare på kvällen idag. Provade att köra rosa grundlack, vänta tills det torkat ordentligt och tejpa halva naglarna, så att det blev lite fransk manikyr-ish med marmorerade tippar. Det blev fint!

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det