Dagens outfit, om frihet och rätt till sin egen kropp

# hijabuppropet

Förra veckan blev en höggravid kvinna misshandlad på gatan. Anledningen? Hon är muslim. Och det speciella med muslimska kvinnor är att det ofta syns på dem att de är muslimer, eftersom de valt att bära slöja.

Det är inte problemfritt att bära hijab eller någon annan variant av muslimska slöjor i Sverige idag. Rasistiskt våld, både fysiskt och psykiskt, är en realitet. Och ändå väljer många kvinnor att göra det. Jag är imponerad.

Som feminist ser jag rätten för kvinnor att bära vilka kläder vi vill som en viktig och ständigt aktuell stridsfråga. Oavsett om det handlar om slutshaming av kvinnor i korta kjolar eller berusade gäng som sliter av kvinnor sina huvuddukar på stan, är det yttringar av ett patriarkalt förtryck där kvinnors kläder och kroppar blir allmän egendom, allmänhetens rätt att ha en åsikt om. Och nej, det är inte okej.

Man kan inte vara för kvinnors rättigheter om man inte är för muslimska kvinnors rättigheter. Man kan inte kalla sig feminist om man är emot rätten att bära hijab.

Självklart är jag emot slöjtvång. Ingen kvinna ska tvingas skyla sin kropp eller bära slöja mot sin vilja. Jag har också all respekt och förståelse för de kvinnor som flytt från sådant tvång i Iran och inte vill delta i en sådan här manifestation eftersom de förknippar slöjan med just patriarkalt förtryck.

Men jag är också så jävla emot att folk tror sig värna om kvinnors rättigheter genom att diktera vad de ska och inte ska ha på sig. Oavsett om det farliga plagget som ska förbjudas är en hijab eller en kort kjol. Därför stödjer jag slutwalks. Och därför har jag hijab idag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän