Månadens hantverksblogg: Bumla in the making

Jag har drömt i ett par år om en knektklänning, en såkallad bumla. Men det har liksom aldrig riktigt blivit ett aktuellt projekt. Men så blev det plötsligt dags. I november ska jag åka på lajvet Krigshjärta 6:1, Luftskeppet som sprängdes, och spela bokhållare på fabriken det kretsar runt. Alltså behöver jag en bumla. Så på medeltidsveckan, när jag hade möjlighet att gå runt bland ett gäng olika tillverkare och titta på alla färger, känna på materialen etc, så bestämde jag mig för att det är dags att sy en.

Jag är en sådan där människa som alltid gör en massa småfel när jag syr. Jag slarvar och får göra om rätt mycket. Så den här gången tänkte jag att jag ska vara ordentlig och dokumentera hela processen ordentligt, för den här klänningen kommer att ta ett litet tag. På så sätt får ni läsare följa med och se vad jag gör, och om det är så att du själv tänker sy bumla finns det möjlighet att undvika några av misstagen jag redan gjort.

Jag har faktiskt inte gjort några så många än, så jag väntar med spänning på vad det kan bli den här gången.
Och åh, min mobil tar ohjälpligt suddiga bilder, men jag får en ny med bättre kamera om en vecka så håll er till tåls.

Steg ett: Konceptskiss och design
När jag letade inspiration till den här klänningen drällde jag runt i Visby och tittade på knektar. Ganska ofta gick jag fram till folk jag tyckte hade snygga dräkter och bad att få titta närmare på dem. Dräkten är alltså inte baserad på några träsnitt eller dräkthistoriska studier, utan på andra reenactares och lajvares tolkningar av landsknektsmodet. 

Konceptskiss
Ett par element i dräkten visste jag att jag ville ha med oavsett fynd hos andra. Dels är jag otroligt svag för den där skärningen med sidosömmar i ryggen. Jag vet inte hur 1500-tal den är, men den förekommer på senare plagg och folkdräkter. Dels hittade jag en fantastisk kypert färgad med tuschlav hos Handelsgillet, som lyser i magenta och är fantastiskt vacker. Den bestämde jag mig för att jag ville ha i min klänning.

Annars var det ganska många saker som fick ändras. Jag hade tänkt mig en plommonfärgad klänning men hittade inget bra tyg som funkade med magentan. Till slut bestämde jag mig för att sy klänningen i en tunn, mörkblå vadmal från Korps för 120kr/m, och ha magentakyperten till detaljerna. Från början hade jag också tänkt lägga vitt siden under de magentafärgade bårderna på kjolen och slitsa den, men sedan lärde jag mig att kyperten inte ska slitsas, så där får jag tänka om. Men nåväl, här är en teckning på grundkonceptet.

Steg två: Mönsterkonstruktion för livet
De flesta historiska bumlor verkar vara hela klänningar där livet och kjolen sitter ihop. Ganska många gör dem dock tvådelade för att kunna ta av livstycket och gå runt i bara kjolen på varma dagar. Jag lutar åt att göra den tvådelad men har inte bestämt mig riktigt än. Hur som helst behövde jag konstruera ett välsittande liv.

Jag har ett personligt grundmönster som jag och min kompis Torbjörn gjorde för två år sedan genom att nåla in varandra i påslakan och klippa ut. Tyvärr verkar det ha hänt en del med min kropp sedan dess, för det satt inte särskilt bra. Så jag gjorde en toile utifrån grundmönstret av ett turkost skräplinne, och började prova in.
Och eh... jag har jättemycket halsfluss så jag FÅR ha smutsigt hår och omaka raggsockor för det är synd om mig.

Jag har fortfarande inte riktigt lärt mig att det enda som får en medeltidsklänning att se ut som om man har modern bh på sig under den - är att ha modern bh på sig under den. Så jag la ganska mycket energi på att försöka få livet att lyfta brösten innan jag bestämde mig för att helt enkelt ha bh under. 

De underliga lodräta vecken på ryggen verkade bero på att livet var för långt, eftersom min rygg är ganska kort och svankig. Fick tipset att helt enkelt nåla in och klippa bort vecken och sedan göra helskurna mönsterbitar och inte låtsas om den där nålningen. Testade det och det verkar fungera. Märkte också att toilen är lite kort, även om den ska sitta i naturliga midjan, så jag fick förlänga den lite när jag klippte ut i vadmalen.

Jag hade först tänkt ha sidosömmarna i ryggen istället för en söm mitt bak, men det var svårt att få den att sitta bra över svanken då, så det slutade med att jag klippte upp mitt bak och tog in lite i den sömmen också. Då blev det en rätt schysst passform. Har dock fortfarande svårt med att få ärmhålen fram att se bra ut utan bystveck, och får se om jag smyger in ett par små senare ändå.

Det lilla "hacket" ut i ryggstycket längst till höger klippte jag bort sedan, det blev bättre så.
Sedan tog jag isär toilen (som är tråcklad på alla bilder), la den på vadmalen och klippte ut. Det var läskigt! Jag gjorde ingen extra sömsmån eftersom jag redan sytt ihop toilen en gång, men däremot la jag till ett par centimeter extra för halsfåll, knäppning fram och i nederkanten.

Slutligen kom jag för en gångs skull ihåg att lägga mönsterdelarna på fodertyget (ett oblekt linne som fanns hemma sedan jag och rumskamrat skulle sy uniformer i våras och min aldrig blev klar) och klippa ut dem innan jag började sy ihop livet. Så nu har jag 12 livdelar allt som allt! 
Det var dagens bummeluppdatering.



Länktips
Vill du också sy bumla men har lite svårt att veta var du ska börja? Jag har haft lite hjälp av Rebecka Mörks Kampfrau sew along, och en hel del av Erica Hasslars guide "Att sy en bumla" som förklarar alla grunder.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.