Patriarkala och förtryckande kläder

I samband med hijabuppropet häromdagen var det en del röster som tyckte att det är förkastligt att använda hijab som feministisk aktion eftersom slöjan kommer från en patriarkal tradition där män har rätt till kvinnors kroppar. Att använda hijab signalerar alltså att en kvinnokropp är till för att väcka åtrå hos män (och alltså måste den döljas).

Jag kände lite att jag borde svara på det här med att hijab signalerar att kvinnokroppar är till för män. Så jag traskade runt i min lägenhet, kollade min facebookprofil, och hittade, föga förvånande, ganska många andra föremål som bottnar i en patriarkal tradition där kvinnors kroppar är till för män. Alltså sammanställde jag dessa till ett pedagogiskt inlägg med bilder, som kommer här:




Kommentarer

Anneli sa…
http://kalashnicore.wordpress.com/2012/02/15/andra-patriarkala-drakter-att-upporas-over/

Relaterat hos Anna-Karin

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?