Projekt Bumla: kjolen

Det här projektet går framåt grymt effektivt. Just nu syr jag för fullt på kjolen, som har ett vansinnigt snyggt fall.

Kjolen till en bumla består helt enkelt av en cylinder som är veckad eller rynkad mot en linning. Jag placerade linningen högt upp i min naturliga midja och gjorde den ganska tight för att tyngden av kjolen ska vila säkert på höfterna och inte försöka glida nedåt. Med sömsmån blev det 90 cm linning som jag skulle få fast 3 meter vadmal mot.

Jag gjorde veck, så kallade box pleats, eftersom det är snyggare än rynkor. Nålade fast ordentligt och sydde. Midjan är en rätt belastad söm, så jag sydde små efterstygn, stundom omlotta med varandra, för att få den stadig och tät. Vek över och kastade fast linningen på baksidan och så hade jag typ en kjol. Fallet är fantastiskt och man får den rätta siluetten med smal rak överkropp och jättepuff över rumpan och höfterna. Jag får världens största rumpa i min kjol och är mycket förtjust.

Har inte sytt ihop den långa sidan på kjolen än eftersom jag tänkte att det är lättare att fästa bårder på en någorlunda rak bit än på en cylinder. Så det är dags för ränder.

Jag kunde inte motstå att få klippa hål i kyperten och lägga vitt siden under, så jag kommer att få fålla 53 slitsar. Jäj arbete som tar lång tid. Men det blir väldigt vackert.

Gjorde en schablon på papper och klippte ut hålen i den så att jag kunde få dem jämna i storlek och avstånd runt om hela kjolen. Klippte ut dem med sax och märkte till min förvåning att tyget var otroligt lätt att klippa i. Spillet består alltså av ett stort antal helt jämna små löv i magentafärgad kypert. Får se om jag motstår frestelsen att applikera dem någonstans.

Den magenta remsan jag klippte hålen i är 13 cm. Bakom den lade jag en remsa siden som är bredare, 16cm. Alltså kan jag vika dem så att det ligger en tunn sidenpassepoile på båda sidorna om den magenta randen och kan sy fast allt med samma söm.

Jag syr alla utanpåliggande sömmar med en grön silkestråd. Det var den enda färg jag hade hemma men den är mycket tunnare och därmed mer diskret än den vita lintråden jag syr ihop bitarna med. Dessutom glider den fantastiskt genom tyget och är en fröjd att sy med.

Nålade fast den mönstrade randen på kjolen igår. Nu syr jag fast den. Det är sex meter söm och kommer ta ett litet tag. Men så länge jag nålar ordentligt verkar det inte bli så besvärligt.

Dags för bilder:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det