fredag 16 augusti 2013

Projekt Bumla: Livstycket

Jag har varit grymt taggad på att sy de senaste dagarna! Så livstycket är en god bit på väg.

Jag bestämde mig för att, av rent dekorativa skäl, lägga in passepoiler i vitt siden i ryggsömmarna. Så jag klippte tunna sidenremsor, vek dem dubbla, lade räta mot räta med tyget och nålade fast. Sedan tråcklade jag ihop båda tygbitarna på varsin sida om sidenet.

Eftersom jag alltid brukar råka slarva när jag syr och sätta fast någon bit åt fel håll, tråcklade jag alltså ihop hela livstycket igår kväll, med siden i de tre ryggsömmarna.

Idag satt jag hemma hos Nyllet som just flyttat hit till Flemingsberg. Det var ett bra tillfälle att sy ihop livstycket på riktigt (täta små efterstygn, vaxad lintråd).

Väl hemma sprättade jag bort tråckeltrådarna och provade in halsringningen lite bättre. Jag ville ha den djupare och mer fyrkantig, så nu är den det. Imorgon ska jag nog klippa till de magenta bårderna runt hals och frontstängning.

Dessutom trådar sig sidenet något helt otroligt, så det är hög tid att bestämma om jag vill sy tidstypiskt eller modernt foder, och sedan göra det väldigt snart.

Såhär ser ryggen ut:

Inga kommentarer: