måndag 19 augusti 2013

Projekt Bumla: snart klart livstycke

Projektet går framåt. I förrgår sydde jag i fodret på livet. Första gången jag testar att sy i ett helt foder på ett medeltida (nåja) plagg och det gick bra. Man fäller ner sömmarna över bitarna en i taget så att fodret sitter fast och sömmarna fälls på samma gång. Praktiskt!
Dagens utmaning var att få på remsorna på livet, eftersom jag läste en tutorial som skrev att de skulle vara raka fast ringningen är böjd. Lite knöliga vikningar senare satt de dock bra. Syddes fast som applikation på utsidan med silke.
Till sist sydde jag fast hyskor och hakar i fronten och fållade nederkanten.
Tyvärr har mycket av passformen gått förlorad under sömnaden, så jag ska se om jag kan korrigera det. Råkat fålla kanten ojämnt också så den är inte rak fram nu. Ska också ändras i morgon.
Snart dags för kjol jäj!!

Inga kommentarer: