Lördagar och skolveckor

Idag är det fint väder och solsken ute och Flemingsberg badar i något slags karma. Jag gick upp vid elva och vispade ihop en pannkakssmet. Insåg att vi saknade glass och sylt hemma och sprang ner i mjukisbyxor, kappa och nattlinne till Pulsen för att handla det. Det är kallt ute och börjar bli höst på riktigt och vädret är tokfint. Jag gillar det här centrumet. Jag gillar Surprise shop som alltid har billiga kläder och krafs. Jag gillar förortsbrudarna som jobbar på Pulsen. Blev förbisläppt i kön av en äldre man som storhandlade kyckling och auberginer, och hittade en extra tjuga i portmonnän som jag gav till den lilla kvinnan som alltid sitter och tigger utanför snurrdörrarna. Hon hade fått kaffe av någon och såg glad ut. Jag bor här. Det känns bra.

Det här har varit en underlig och lite turbulent skolvecka. I onsdags pratade jag med en kollega som sa att en del elever fått tag på adressen till min blogg och börjat tissla lite om den. Så jag antar att det inte går att skilja på sitt privata och sitt professionella liv särskilt länge eller aktivt. Så hej elever som läser. Ni får gärna ge er till känna i kommentarerna eller langa iväg ett mail till mig om det är något ni reagerar på. Vill däremot åter igen be er att respektera mitt privatliv. Jag har alltid varit rätt aktiv i sociala medier och det finns mycket av mina tankar på internet. Den här bloggen startade jag när jag gick i trean på gymnasiet och egentligen innehåller den hela min resa genom unga vuxenlivet, från studenten till nu. Det gör att gamla texter måste läsas med en nypa salt. Men visst kan ni bläddra runt om ni känner för det. Ni kanske blir chockerade, det är en del texter om sex och mens och relationer och fittor och veganer och politik. Men det får ni fan stå ut med. Eller låta bli att läsa. Kom inte och säg att jag inte varnade er.

Hur som helst så började jag prata med klasserna och det blev en rätt bra reaktion. Det finns liksom ingen anledning för mig att inte vara väldigt öppen med vem jag är och hur jag fungerar, för det är så lätt att lista ut det ändå. Har också fått fint stöd av kollegorna och ett par elever som sagt väldigt snälla saker till mig. Är sjukt jävla rörd och lycklig för det.

Annars då... det är höst. Jag älskar hösten.
Det är konstigt, för jag hatar verkligen sommar. Men höst brukar vara fint väder och jag brukar känna mig glad och upplivad och pånyttfödd liksom. Så även den här hösten. Har börjat titta på en massa spoken word och blir sugen på att börja skriva poesi igen. Ettorna ska läsa retorik om två veckor och jag tror att jag tänker introducera dem för estradpoesi. För att det är vackert och för att jag vill att de ska få skriva om och prata om saker som faktiskt spelar någon roll. Får se hur jag lägger upp det.

Och igår på väg till jobbet träffade jag mamman till en gammal kompis jag tappat kontakten med. Jag saknade aldrig honom så mycket när vi slutade umgås, men däremot hans mamma. Så vi bytte nummer och jag hoppas att jag kommer mig för att höra av mig till henne och ta en fika. För hon var galet bra och connectade verkligen med mitt artonåriga jag, så det vore roligt att träffas och höra hur hon har det nuförtiden.

Just nu vill jag mest skriva poesi. Jag vill skriva någonting om att aldrig glömma men alltid förlåta. Och så vill jag skriva kärleksfulla skildringar av min resa till jobbet på morgnarna. Vill göra skönlitterära övningar, få mitt liv att låta som en novell. Kanske testa någonting sådant på eleverna, tror att jag lovat åtminstone ena ettan ett par timmars kreativt skrivande.

Jag är en riktig lärare nu. Det är ganska häftigt ändå.

Kommentarer

Du är fett bra!! Jag är ditt första och största fan det vet du! ;)

/snea

<3

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det