När det ligger frost i luften

Något slags spoken word som jag skrev på pendeltåget i morse och inte bestämt mig för om jag tänker göra en dikt av eller bara skriva ner som dagboksanteckning.

klockan är 06.44 när jag kliver in i hissen
06.44 vad säger det egentligen?
Att vi som går till jobbet nu har första morgonpasset. det är jag i kostym och sidensjal och grannen som jobbar i hemtjänsten. en trött student i pyjamas och tofflor på väg till tvättstugan och så han som alltid sitter med en dator i korridoren. han sitter alltid med en dator i korridoren klockan 06.44 och jag har undrat varför tills idag jag kom på det. han skajpar med sin familj på andra sidan jorden så klockan 06.44 går han ut i korridoren för att inte väcka de andra som sover och pratar med sin mamma.

klockan är 06.50 i flemingsberg det ligger frost i luften ryker ur munnen när jag andas och skyndar till bussen, missar den. det ligger frost i luften en vän döpte en roman till det en gång det var vackert och så men det sa mig ingenting, förrän, idag.

det ligger frost i lyften och på sjukhusets tak jag måste kolla närmare det brukar väl inte vara vitt. jag vill att du ska se din omgivning se hur det luktar och känns och låter. sträck ut tungan och smaka på världen vill jag säga så jag letar efter intryck klockan 06.55 på morgonen i flemingsberg och nu förstår jag vad frost i luften innebär.

det är liksom en hinna över alla sinnen, vinter, inget luktar eller låter eller smakar för allt är vitt. kurar ihop mig fryser dricker kaffe ur pappmugg det ryker när jag andas och det enda som inte är vitt och tyst är de illröda blommorna de planterat utanför högskolan.

vill gå ut med klassen titta på vatten och höstlöv du måste se din omgivning vill jag säga tänk på dina ögon som en videokamera allt de ser kan bli poesi allt de ser kan vara viktigt. klockan 07.03 på morgonen i flemingsberg jag ser pendeltåget rulla in på stationen. jag har inte första morgonpasset för alla som kör tåg och bussar säljer kaffe i pappmuggar och slumrar bredvid mig är också vakna nu. tänker hur ska jag komma håg det här allt som känns när det är frost i lyften tar upp mobilen tåget stannar och jag kliver på.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.