Samtal och utbildningar - take 2 på att vara en bra allierad

För ett litet tag sedan skrev jag ett inlägg om att vara en bra allierad. Har på sistone haft en del diskussioner med män som är feminister, och tänker att det börjar bli dags för ännu ett litet inlägg om typiska saker som det är bra att tänka på när man försöker vara allierad i någon annans kamp. Eftersom den situation jag oftast möter på i vardagen grundar sig i att jag är en feministiskt aktiv vit cis-kvinna, och de som försöker vara allierade med varierade resultat är vita cis-män, är det exemplet jag utgår från.

  • Gör din egen läxa.Ganska ofta när man är intresserad av att delta i någon annans kamp, har man inte så bra koll på vad det innebär att vara del av gruppen som för den. Ganska många som är aktiva i identitetspolitiska frågor tycker att det är viktigt att utbilda sin omgivning, så det är sällan särskilt svårt att hitta information om grunderna. Liksom, vad är feminism och varför säger tjejer att de blir utsatta för förtryck av patriarkatet? Det är jättelätt, googla det. Det finns hur många bra feministbloggar som helst där ute.

    För en annan sak är att ganska många som är aktiva i sådana här frågor ofta tröttnar på att utbilda. Man vill inte diskutera patriarkalt förtryck på varenda fest. Jag har inte rätt att gå fram till varenda transperson jag träffar och fråga henom om sin exakta könsidentitet, väg dit och vilka problem hen råkar på i vardagen. Och särskilt om du är en god allierad, så är det en dålig idé att fånga upp dina feministiska tjejpolare och fråga ut dem om det verkligen är patriarkalt förtryck de upplever. Gör din egen läxa. Många av oss pratar om sådana frågor. Lyssna då, men kräv inte en privat föreläsning.

    Detsamma gäller ord vi använder. Det finns rätt många feministiska fackbegrepp, på samma sätt som jag misstänker att det gör det inom de flesta kamper. Vi pratar ganska mycket om typ objektifiering, andragörande, osynliggörande, mansplaining, slutshaming, blanket consent, våldtäktskultur, dubbelbestraffning, härskartekniker, omarkerat kön, stereotypisering etc. etc.

    Ja, det är svårt att veta vad alla de här orden betyder. Nej, ingen förväntar sig att du ska kunna allt på en gång. Däremot ingår det i att vara god allierad att du själv tar reda på det. Du får under inga omständigheter starta ett tjafs av typen "jag tycker att det är fel att ni pratar om våldtäktskultur för jag känner ingen som tycker att det är bra att våldta!!!1" när du inte har läst in dig på vad vi menar när vi pratar om våldtäktskultur.

    Man får fråga snällt. Man får inte förutsätta att man själv har rätt och att feministen som sade slutshaming är dum, korkad och elak.
  • Sitt ner och håll käftenEn annan sådan där typiskt grundläggande sak som jag stöter på relativt ofta bland feministiska män, är att de ganska ofta tar med sig hyfsat dryga patriarkala samtalsmönster med sig in i feministiska diskussioner.

    Många män jag känner är väldigt bra på att prata i långa monologer, inte använda bekräftelsesignaler, och att hela tiden i ett samtal vara beredda på att få ordet så att de själva kan upplysa sällskapet om precis vad de tycker, tänker, känner och tänker. Det är förmodligen en könsrollsgrej, de är uppfostrade i ett patriarkat där deras åsikter räknas som viktiga och relevanta i alla sammanhang.

    Grejen när du försöker delta i en feministisk diskussion, är ganska ofta just att dina åsikter inte är relevanta i sammanhanget. Om det sitter ett gäng kvinnor och diskuterar när de blivit osynliggjorda i sina spelföreningar är det inte rätt tillfälle att berätta om hur du och tre killar till försöker lyfta fram tjejer. Eller att du faktiskt också kan känna dig överkörd.

    När du deltar i diskussioner om kön och rättvisor, särskilt om du tillhör den privilegierade gruppen och flera i ditt sällskap tillhör en underprivilegierad grupp som du säger att du sympatiserar med, så är det alltså inte läge att ta talutrymme och med en lång monolog berätta hur bra du tänkt göra det ena och det andra för att de ska få det rättvisare. Låt dem som äger problemet prata om det istället. Och räkna med att de som äger problemet också är de som vet mest om hur man kan lösa det. Sitt ner, lyssna, och lär dig någonting.
  • För din egen kampGanska ofta hör jag folk argumentera för att jag, eftersom jag är feminist, borde engagera mig i deras frågor också. Typ "ni driver ju inte att det borde finnas fler mansjourer, diskriminering!" eller "varför pratar ni inte mer om hur synd det är om män".

    Grunden här är alltså att jag sympatiserar med de flesta andra rättvisekamper. Däremot har jag begränsat med tid, energi och engagemang och har därför valt att lägga mitt engagemang på att bekämpa orättvisor jag själv drabbas av. Jag sympatiserar starkt med dig om du lägger ditt engagemang på att bekämpa orättvisor du själv drabbas av. Men räkna inte med att jag tänker föra dem åt dig.

    Räkna inte med att du kan ta utrymme från min kamp för att diskutera hur din kamp bäst ska föras. Håll dig på din egen arena. Jag kanske dräller dit och är god allierad, eller så kan vi köra erfarenhetutbyten om hur mitt normbrytande leder till X och ditt normbrytande leder till Y och lära oss saker av varandra.

    Men om du vill vara en god allierad behöver du faktiskt vara mer av en tillgång än en belastning. Alltså måste du göra din egen läxa, lyssna på folk som vet bättre än du, och driva din egen kamp själv.

Kommentarer

Ninni sa…
OT
Hej Anneli!
Såg att du varit inne hos oss, Genusdebatten.se, och kommenterat. Trevligt.:)

Jag ville berätta för dig att det finns fler poster där ditt inlägg om kolleborativt samtal använts. Detta och detta inlägg är två sådana.

Ninni
Skribent på Genusdebatten.se
Ninni sa…
Jag skrev OT för att jag trodde det var så för att jag bara ville informera dig eftersom du verkade tycka det var intressant. Den första länken beskriver jag hur och varför patriarkatet och underordning är en illusion som beror på projicering. Så den länken är inte OT. :)
Ha, gissa hvem som har blifvit rejält trött på "tu viens d'où, t'as un petit accent" och när de höra att jag intet är fransk "tu parles très bien français" .. men om jag vill ha bloggar upptryckta som böcker af förmenta meningsfränder (typ högercatholiker) "nja, vet intet om jag har tid att rätta alla dina fel i franska" typ ... och sedan en viss caffe-morgon med mer än en gg utmaningar om min creationism aldeledes fel tid på dygnet (mellan förtidigt uppvaknande och coffeinets verkan).

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän