Tatueringarna

Jag kom på att jag inte ens visat tatuering nummer två och tänkte att det vore kul med ett litet samlingsinlägg på de där permanenta teckningarna som är ritade på mig. Det är definitivt lite som en drog: innan jag skaffade den första tänkte jag att bara "något litet" vore lagom, men nu har det blivit en kvällshobby att sitta och spana in studior och motiv som vore balla att göra.
Mina är gjorda av Erika på Skäggiga Damen.


Den första är den här lilla saken, som brukar vara återkommande profilbild. Det är Toffslan och kappsäcken, som vid en första anblick är en rätt söt liten muminfigur och inte så mycket mer med det, men som är laddad med en del symbolmening under ytan. Egentligen handlar det om vad Toffslan har i kappsäcken och varför.
Men Viffslan då?
Någon gång i mitt liv kanske jag sätter en Viffsla på andra axeln, men jag är inte riktigt där än.
Hur som helst, det här är min första och finaste tatuering, jag är väldigt förtjust i den.


Tatuering nummer två är ett bibelord. Johannesprologen ur Nya testamentet, närmare bestämt. Den här kom faktiskt till på ren ingivelse en kväll, att såklart jag ska tatuera 'i begynnelsen var ordet'. Också en sådan där mångbottnad mening, för jag gillar lite finurliga motiv. Jag gillar även att min farmor direkt fortsatte citatet, att den här tatueringen fortsätter upp till en liten ranka på ovansidan av handleden, och att den innehåller ett litet easter egg.

Du får en kaka om du ser det.

Tatuering nummer tre är tillbaka på mumintemat och den fick ni se i förra inlägget. Det är mymlans döttrar som knäpper varandras klänningar i ryggen. I seriealbumet Mumin 1 ser de ut såhär:
Runt min vrist är de alltså omtransponerade till tio små mymlor av varierande humör (jag kan kränga runt och försöka få syn på alla ganska länge! Någon är finurlig, en är arg, en är mallig, en är väldigt koncentrerad o.s.v. som knäpper klänningar och går ihop precis. 



Jag gillar mina tatueringar, och att det bara är svart lineart och ingenting mer på dem. Däremot börjar jag bli sugen på lite större och färggladare grejer. Som på min Pinterest-lista med tatueringsinspiration. Skulle vilja ha ett stort motiv mellan skulderbladen (som tjejen med muminmamman på listan, eller som Lena Dunhams barnbokshus) eller någonting på folkkonst-temat med broderade blomsterrankor. Men det ligger nog ett bra tag in i framtiden. Men tipsa mig gärna om fina tatueringar, jag tycker att det är en så sjukt rolig konstform!

Kommentarer

gealach sa…
Jag tror att jag ser den lilla "hemligheten". Med tanke på att det är ett bibelcitat så säger mina associationsbanor att det lilla bladet undertill är en fisk. Eller är jag ute och cyklar?
Anneli sa…
Det är en fisk! :)

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det