Det kallas kärlek

Igår var det Alla hjärtans dag, och eftersom jag är en sentimental liten romantiker passade jag på att ta en promenad efter jobbet för att hitta någon liten quirky present till min sambo.

Jag vet inte vad jag hade tänkt mig riktigt. En hjärtformad ask med lite godis i, en busskortshållare, ett par fina suddgummin kanske? Någonting litet och ganska användbart. Vi skulle bort på middag på kvällen så inga storvulna grejer, rosor eller champagne var på sin plats.

Jag drällde in på muminbutiken på Söder. Den heter någonting annat som jag hela tiden glömmer, och är full av allehanda mumin-merchandise (i Helsingfors heter samma butiker Moomin shop och är klart turistbetonade, här verkar det mest vara hipsters och fans som handlar). Som du som följt mig ett tag kanske vet har jag en komplicerad kärleksrelation till Tove Jansson och muminböckerna, och tänkte att någonting litet därifrån kanske skulle vara en lagom kärleksgest.

Och visst, självklart fanns det uppdukat med specialerbjudanden, Alla hjärtans dag och muminpryttlar. Och varenda en är rosa och föreställer Mumintrollet och Snorkfröken. Det fanns massor. Så mycket heteroslisk på samma ställe var det ganska länge sedan jag såg. Och det gör mig ganska irriterad, att en så pass queer författare som Tove Jansson omtolkas hårt för att man ska kunna kränga "gulliga kärleksprylar" med mumintrollet och snorkfröken på.
Funderade på en magnet med Toffslan och Viffslan, men blev arg och gick.

Men sådär är det. Sedan jag ramlade över på skuggsidan är det tydligare och tydligare hur många par-grejer riktar sig till heterosexuella par. Att folk byter ut ordet "kärlek" mot symbolerna "två hjärtan" eller "mars- och venus-symbol" utan att riktigt reflektera över det. Jag köper nagelstämplar med kärlekstema och får självklart med ett par bilder på heteropar som jag kan stämpla på mina naglar. Tack.

Heterosexualiteten syns överallt och hela tiden. Men den kallas kärlek.
Och heterosex syns överallt och hela tiden. Men det kallas sex.

Samtidigt vill jag inte riktigt använda regnbågsflaggan eller krokade venustecken som kärlekssymboler heller, för jag tolkar dem som väldigt politiska. Regnbågsflagga säger inte "kärlek" så mycket som "jag är gay, det är helt okej och jag vill ha samma rättigheter som alla andra", för mig.

(Nu kanske du undrar varför jag inte bara köpte en plan hjärtformad godisask utan någon bild på till Karro och så var det bra med det. Det undrar jag också, mest för att jag inte hade tid i slutändan tror jag. Men den obehagliga känslan på muminaffären kvarstår liksom).

Sedan idag var den stora nyheten att Ellen Page just kommit ut som gay. Anna-Karin skriver på tv-dags om hur sjukt den här grejen med att behöva "komma ut" egentligen är. Och jag mest kan inte skriva någonting konstruktivt alls utan gömmer mig i ett stort rosa fangirl-moln (tänk ljusrosa, med många många hjärtan på) för jag tokälskar Ellen Page och gör det ännu mera just nu. Men talet är awesome. Se talet (finns länkat från A-Ks inlägg). Det är awesome. Awesome. Okej.

Kommentarer

Gaypar utgör mindre an 5% av marknaden för kärleksprodukter. Det kostar lika mycket att designa och tillverka, marknadsföra och skeppa gayprodukter som heteroprodukter.

Inte så konstigt då att det är ont om tillverkare och butiker är beredda att satsa på en marknad som är 5% av den totala och dessutom delad på både män och kvinnor.

Försök hitta bra hårvårdsprodukter för tunnt flygigt hår eller smink för oss rödhåriga när du är på jobb i afrika och asien så förstår du vad jag menar.

Synd att du upplevde det som en kränkning men om du googlar gay valentine gift så kommer du hitta det du söker. Jag får fortsätta packa 100ml flaskor på flyget.

Världen är inte ond mot oss men vi är inte direkt någon vinnare på marknaden för massproducerade produkter. Jag vinner med kompetens och annorlunda utseende, jag är säker på att du har en egen bra strategi för att ta för dig.

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän