En liten lila uppdatering

Jag har varit lite inne på att jag verkligen vill ha det där lila håret, men lite för feg och haft tusen ursäkter för att inte färga det. Typ "vad ska min chef säga" eller "jag är inte sexton" eller "tänk om man inte kan bleka ur henna". Sedan skrev jag det här inlägget, funderade på det i en halv dag och köpte ett par hair chalks. Jag kan ju omöjligt veta om jag är snygg i lila om jag aldrig testar, liksom...

Såhär såg jag ut på jobbet i onsdags. Med rosa kritstreck i håret.

Hårkritorna (en lila från Kicks och en rosa från Glitter) var tyvärr inte prisvärda alls. Det sitter dåligt även om man följer bruksanvisningen, de torrfäller på precis allting, och blir inte en lysande färg heller. Så skippa hårkritor om du vill ha en skojig hårfärg. Vill du ha den över en kväll bara så tror jag seriöst att sådan där färgad hårspray för barn är bättre.

Det lustiga med att ha rosatonat hår på jobbet var att jag fick grymt mycket beröm av kollegor som tyckte att det var snyggt och coolt (det är sportlov, så inga elever på plats). Så jag, som är en stor fegis när saker kommer omkring, passade på att fråga min chef sådär lite tillbakalutat nonchalant om "visst får jag ha vilken färg på håret jag vill, jag bryter ingen viktig dresscoderegel om det är rosa?". Hon sa nej då, det är klart man får färga håret hur som helst. Dessutom är rosa hår lätt att färga över om man tröttnar.

Och ptja, en sak som jag tror på är att alla drastiska förändringar av ens utseende ska göras spontant, brutalt och utan närmare eftertanke, så jag drällde till en av de där alternativa klädbutikerna i Gamla stan och köpte lila hårfärg (Stargazer Plume), plus en flaska hårblekning på rea (39:-) på Pulsen. Sedan färgades här hår.

45 minuter blekning senare
Det här var andra gången i mitt liv som jag blekte håret, och båda gångerna har det varit på en under lång tid uppbyggd röd färg. Nu har jag färgat med henna och ingenting annat i kanske tre års tid, så jag var lite nervös. Ni vet "man kan inte bleka över henna". Men tja, det gick ganska bra. Jag läste att om det är metallsalter i hennan kan det hända att håret smälter, men mitt hår har mest varit i kontakt med Lush-henna som är safe. Jag hade också hört att det kunde bli grönt, men det blev snarare lysorange. Henna sitter ganska djupt i håret, och efter 45 minuters blekning (maxtid på förpackningen) var jag vit i rötterna, kycklinggul en bit därefter och hade lysoranga lockar runt om. Inte min vackraste look. Dock ändå imponerad över hur pass bra håret klarade en lång stund med stark blekning, det blev inte bränt alls utan är mjukt och snällt.

På den här kemiska gula färgen langade jag alltså på en flaska intensivtoning, som fick sitta en timme. Resultatet: jag känner mig som en pokémon och ovanligt stylish och snygg. Och lila. Nu återstår det att se hur länge färgen håller och hur förtjust jag är i den om en vecka. Men överlag känns det bra och snyggt. Jag är lila, haha!

Lila

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.