torsdag 13 februari 2014

Jag är så trött på unisex

Vårkollektionerna är unisex, rapporterar modebloggare och mitt facebookflöde delar friskt. JC låter samma modell visa både dam- och herrkollektionen och Cheap Monday gör en unisexkollektion. Liksom, är inte bara kön en konstruktion egentligen, dam- och herrkläder en falsk uppdelning och det är vi konsumenter som köper bilder av hur män och kvinnor ska se ut? Det är så häftigt och queer och framtiden!

Typ så låter det nu. Och det gör mig lite sådär lagom jätteirriterad. För alltså, jag stör mig skitmycket på unisexkläder.

Eller såhär, jag stör mig inte på ansatsen att göra könsneutrala kläder i sig. Jag stör mig på att "könsneutrala" kläder alltid är herrkläder. Amanda Mann på Nöjesguiden är inne på samma spår som jag här.

Jag står i monter på Almedalsveckan med Andreas och Alex. I unisex.t-shirt.

Jag har stått på oändligt många mässor i mina dagar. Jag har stått i montrar och varit sjukt seriös i fula profilkläder medan jag försökt övertyga allehanda besökare om att just min förening är värd att stödja eller åtminstone kolla in närmare. Och det som alltid drabbar en när man står i montrar är följande:
Det finns en kartong profiltröjor i olika storlekar som man ska ha på sig när man gör reklam. Profiltröjor är "unisex". Det betyder alltid att de är för stora över axlarna, gapar i ryggen och inte går ner på mina höfter. Så jag står och känner mig sjukt obekväm i min kropp medan jag försöker vara seriös och insäljande. Det går sådär.

Eller som när min lajvgrupp skulle sy upp standardiserade gambesoner i storlekarna liten och stor, för att alla skulle ha likadan uniform till ett lajv. När jag och Treizième lånade de där gambesonerna tror jag inte att en enda av oss kunde knäppa sin gambeson över höfterna. För att unisex = manligt. Och alltså, jag stör mig på det här. Jag stör mig på unisex för att det tar bort alla saker som är snygga med min kropp och lägger emfas på alla delar som inte är det.

Cheap Monday, S/HE

Tittar med fasa på Cheap Mondays S/HE-kollektion. Och ursäkta, Philip Warkander. Men de är skitfula.
Den där bilden visar liksom inte en "cool androgyn tjej" utan en tjej vars alla former är totalt utslätade. Hon har en för stor väst, en formlös top och något slags märklig shorts-kjol utan passform över huvudtaget på sig. Och då ser det här ändå ut som den sortens tjej som är populärast i modebranschen just nu och som skulle ha absolut lättast att vara snygg i androgyna kläder. En smal brud med rak kropp, utan särskilt mycket bröst eller höfter. Jag skulle se förjävlig ut i de här kläderna, för de är inte anpassade alls efter någon med min kroppsform.

Herregud, när inte ens vanliga damkläder är anpassade till kvinnokroppar...

Jag skulle lätt välkomna ett unisexmode som var manskläder med ett femininare utseende. Jag gillar unisexkläder som innebär att jag får ha mysiga tjocktröjor eller flanellskjortor på mig. Rent stilmässigt skulle det gå att göra massor med kul grejer unisex.

Men rent formmässigt är jag så sjukt trött på unisex. För att det i praktiken alltid får mig att känna mig onormal för att jag inte har en manskropp, eller åtminstone är en rak och tanig modell. För att jag har smala axlar och stor rumpa. Jag gillar unisex stil, men inte unisex passform. För min kropp är inte unisex, så snälla sluta tycka att det är en ball queergrej att göra mina kläder sådana.

Jag i figursmickrarkläder. Ganska päronformat, lite som en mymla.

1 kommentar:

xRakhell sa...

Poängen med unisex är ju inte att kvinnor och män ska ha samma kroppsform. Poängen är att vi ska kunna ha samma kläder - om kvinnor bär byxor kan män bära kjol. Jag blev lite rädd i början av inlägget men håller helt med om det som står ungefär i mitten: unisexkläder är herrkläder. Men. Vore det inte jättebra om man istället började mäta kläder annorlunda och göra allt unisex? Inte bara kan man mäta midja, axlar, höfter, rumpa, bröst och köpa plagg av storlekar som passar sitt kön, man kan också köpa plagg som passar sin kropp! För att bara för att jag är en tjej är jag inte päronformad. Eller kort. Men jag har inte heller en manskropp.

Det här kanske var lite förvirrat för jag orkar inte läsa igenom det, men jag hoppas du förstår ändå. Men nu är ju jag en sådan där 16-17-åring som är lite alternatiiv ibland (men inte varje dag... längre) så du lär ju inte gilla mig i alla fall, som du skrev 2012 någon gång.