Jag löser brokproblemen

Hänger hemma med Sam och snackar om krigslajv, uniformer, könsneutralt dräktskick och det ständiga problemet med att kissa i uniform på medeltidslajv. Få gånger så mycket som just inför toalettbesök märker jag att kläderna jag har på lajv är tänkta för någon med en penis. Få saker ger mig så mycket ångest på lajv som tanken på att jag strax behöver ställa mig mot en trästam, hyska upp ett gäng kjortlar, hitta bältet för mina hosor och brokor, knäppa upp, hasa ned det, hålla koll på alla hundra kläder för att inte kissa på dem, och sedan försöka krångla på det hela på något snyggt sätt igen. Brokor och hosor är snyggt, men inte så himla praktiskt.

Sedan kom jag att tänka på det där Lengberg-fyndet som lajv- och medeltidssverige uppmärksammade för något år sedan. Framför allt var det det behåliknande plagget som fick uppmärksamheten då (äntligen förklarar det sig hur medeltidens kvinnor kunde ha klotrunda små äppelbröst uppe vid nyckelbenen). Men nu var det ett annat plagg som fångade min uppmärksamhet.


De tangaliknande underbyxorna! Bildtexten uppger att det är ett par mansunderbyxor, men jag tänkte "vänta, det där är ju skitpraktiskt!" och var tvungen att göra en prototyp. Tanken är alltså att ha dem tillsammans med mina knälånga kjortlar och höga hosor när jag är på krigslajv. Så här gick det:


Jag gjorde en principskiss, det är i grunden bara ett nästan rektangulärt tygstycke som blir lite bredare bak än fram, och så fyra knytband som håller ihop det hela.

Så här ser de ut på. Jämfört med moderna trosor sitter de högre och är större. Får lite tramsig
pinup-känsla av dem, men faktum är att de täcker allt de ska täcka.
Jag gjorde prototypen av ett gammalt lakan som jag hade hemma, mest för att testa om konstruktionen över huvudtaget är möjlig. Det verkar den vara. Med måtten jag tog täcker den rätt fint. Funderar på om de skulle se mer anständiga ut om knytbanden byttes mot bredare remsor, men det kräver lite mer konstruktionsarbete, och framför allt är den viktiga finessen just att knytband går att knyta upp, som ni ska få se.

Men hosbältet då? Till mina vanliga brokor har jag hosor och brokor sittande fast i samma bälte, men det känns inte riktigt möjligt med den här lösningen.

Jag provade att helt enkelt sätta hosbältet utanpå särken.
Vill minnas att en del källor säger att män ofta hade storskjorta på det här sättet, vikt och nedstoppad, så att den fick extraknäcka som underkläder. Det här gör att mina höfter är någorlunda täckta och jag känner mig lite mer påklädd.

Simulerade att sitta bredbent för att t.ex. knyta kängor. Till min belåtenhet är brokorna faktiskt täckande. Man ser en del av mina lår, men de täcker faktiskt allt de ska täcka.
Efter kängtestet provade jag även att lägga mig bredbent på rygg och sprattla med benen. De bilderna får ni inte se, men vittnena på plats (flickvän och kompis) hävdar bestämt att brokorna är täckande och att ingenting oanständigt visades.

Dags för det bästa!

När jag ska kissa knyter jag helt enkelt upp banden på ena höften

Och så blir det jättelätt att dra plagget åt sidan och förrätta sina behov, medan hosorna och särken sitter på precis som vanligt.

När jag är klar drar jag helt enkelt tillbaka brokorna och knyter dem på höften igen, det var mycket lättare än att försöka samla stora brokor och hosor och knäppa ett bälte.
Så jag tror att jag gillar det här och att det kan vara värt att sy ett riktigt par.

Vad säger ni? Är tanga-brokor någonting du skulle kunna tänka dig att bära på lajv?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det