En 1860-tals day dress, del 2

Var var vi nu? Du är färdig med dina underplagg och det är dags att börja sy själva klänningen? Check. I det här inlägget ska jag försöka beskriva hur jag gick till väga. Det blir ingen regelrätt tutorial, för jag fotade väldigt lite under själva sömnadsprocessen. Däremot har jag mycket länkar till folk som gjort bra tutorials förr, och hoppas att det räcker så.

Hitta ett mönster
Det är lättare att sy kläder efter ett mönster, än utan (duh), och om man inte är grym på mönsterkonstruktion är det rätt knivigt att dra upp ett från grunden (jag har provat, det ligger över min kunskapsnivå). Däremot har jag en mamma som är grym på mönsterkonstruktion, och som har sytt en hel del klänningar till mig tidigare. Så jag lånade hennes arkiv.

Vi utgick från ett gammalt mönster som sitter bra på mig. Fördelen med 1800-tal är att moderna sömnadstekniker som insnitt verkar rätt uppfunna, så det gick att köra på samma mönster som till en modern klänning, med vissa korrigeringar. Det kan vara så att jag fuskar nu, för jag har lite krångliga proportioner och orkade verkligen inte beställa något färdigt mönster från någon som gör sådana. Typ Truly Victorian. Handelsgillet är svensk återförsäljare.

Typ den här sommarklänningen kan man utgå från. Det som behövdes var helt enkelt ett välsittande liv. Det var inte den här klänningen vi utgick från, men en typ likadan. Tror att ganska många av mina klänningar är sydda från samma mönster.
Eftersom jag tänker bära klänningen över korsett, mjuk bh och en särk, var vi tvungna att korrigera mönstret något för att passa de förändringarna. Vi sänkte också axelsömmen, för att få de karaktäristiska sluttande axlarna. Jag valde att låta klänningen sluta i min naturliga midja. Tror att det är ett lite tidigare mode, och att de i och med 1860-talets framfart börjar bli mer och mer spetsiga, lite som på en disneyprinsessa. Men jag tror att naturlig midja är snyggare på mig, som inte har en så platt mage. Så vi körde på det. Ärmarna förlängdes och blev efter lite pinterestkonsulterande snäva, istället för pagod- eller biskopsärmar.

Sedan gjorde vi en toile i lakansväv och provade in den tills den satt fint, innan det blev klänning.

Kritstrecksrandig bodice i sidentaft. Hög krage men snäva ärmar.

Få ut en hel klänning av tyget
Klänningstyget har jag vojat mig över en massa! Det var helt enkelt precis för lite för att räcka till både liv och kjol, och alltför mycket piecing kändes riskfyllt med tanke på att jag är en rätt osäker sömmerska. Så jag bestämde mig för att sy kjolen för kort (från min midja till golvet är det ungefär 100 cm utan krinolin och ungefär 120cm med krinolin - jag lät kjolen vara 100 cm lång), och skarva den med en tjock svart yllebård i nederkanten. Det var både räddningen som fick mitt tyg att räcka, och blev snyggt.

Plockade först ut hela kjolen. Det viktiga är att den kan gå över krinolinen. Klippte ut tre och en halv längd - sammanlagt ungefär 4.30 meter kjol. Därefter kunde jag få ut bitarna i liv och ärmar. Min klänning fick en söm i ryggen som inte var tänkt där från början, men som sparade mig en del tyg, så att jag slapp pieca ärmarna. Det är sådant man får ta.

Foder
Sådana här livstycken är oftast fodrade, och jag ville gärna fodra mitt också för att få lite stadga. Jag hittade en söt rödblommig kalikå som jag klippte ut fodret i och gjorde såkallad "flatlining". Tror att det kallas "att dubbla" på svenska. Man klipper helt enkelt identiska bitar av foder och yttertyg, lägger ihop dem två och två, tråcklar ihop dem och behandlar dem som om de vore samma tygbit medan man syr ihop plagget. Sedan kan man fälla yttertygets sömmar ovanpå fodrets. Här finns en tutorial (i Catrin Åhléns kampfrau-tutorial som inte är 1800-tal alls men däremot grymt bra).

Här har jag sytt ihop plagget men inte fällt alla sömmar än. Jag vet inte hur korrekt det är med mönstrad bomull som foder, men den är fin och det blir mycket roligare att klä på och av sig!
Kjol
Kjolen gjorde jag genom att sy cartridge pleats mot en midjelinning. Jag gjorde min klänning tvådelad, eftersom jag ville att korsetten skulle hjälpa till att bära upp kjolens tyngd. Det tar lång tid att cartridge-pleata drygt fyra meter kjol, men det är ganska tacksamt att se på film samtidigt. Catrins kampfrau-tutorial som jag länkade en bit längre upp innehåller ett avsnitt om hur man gör sådana veck också, men basically drar man rynktrådar och sedan syr man fast varje litet veck för sig med 2-3 stygn. Många stygn blir det!

Amen kom igen, visa klänningen någon gång då!
Jag provade, skuttade runt, kände mig söt och fotograferade ganska många turer under arbetets gång. Här får ni se några av de bilderna!

Det här är innan klänningen får ärmar och inte en kant är prydligt tillfixad. Men jag är glad och passformen är fin.

Kantade hals och fram med snedremsa för att få en prydlig avslutning. Det blev fint.
Satte även snedremsa på insidan av ärmhålen för att skydda de fula sömmarna där.

Här har kjolen fått sin bård nedtill, så klänningen är ganska mycket för lång för mig. Man ser hur vid kjolen är. Här har också den irriterande glipan mellan liv och kjol uppenbarat sig (som borde vara självklar men som jag inte tänkt på!) Så nu är det problemlösning på gång.

Krinolinen åkte på. Mammas lägenhet är lite för trång för att krinolin ska fungera, så jag är på väg ut för att fota i trapphuset. Kolla vilket snyggt fall kjolen får över ställningen.

Den går fint att sitta i. 
Och såhär ser klänningen ut framifrån.

Jag är dock inte riktigt klar. Fick avbryta sömnaden på grund av brist på hyskar och hakar (som ska fästa ihop livstycket och eventuellt kjol och liv med varandra, om jag inte syr ihop dem). På bilderna är den alltså ihopnålad.

Det ska också på en del dekorationsband eller spets, för såhär plana är sällan borgerliga klänningar med den här krinolinstorleken. Men sådant är överlägset billigast att handla på ebay från Kina, så jag väntar på lite leveranser därifrån.

Men så här långt har jag kommit på min klänning i alla fall!
Nu behöver jag åtminstone en hatt, ett par handskar, två underkjolar och en särk innan jag kan gå ut och gå i den.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän