fredag 11 april 2014

Projekt bumla är avklarat!

Äntligen, äntligen, är jag faktiskt färdig med min bumla. Och den är söt.
De sista stegen har varit en del renoveringsjobb - jag insåg att livet var alldeles för långt både för att falla snyggt och om man jämför med träsnitten. Kjolen som satt i min midja puffade liksom upp det så att det blev bubbligt i ryggen. Sedan insåg jag dessutom att en liten viktuppgång gjort att kjolen inte längre satt bra i midjan, och att det blev en ful glipa när jag försökte knäppa kjolen.

Så vad gör man?
Igår var jag på hemslöjden och köpte en FET rulle lintråd. Sedan sprättade jag upp hela rynkningen på kjolen och plockade bort midjebandet helt. Jag höjde midjan på livet ungefär 6-7 cm, och sydde fast kjoldelen direkt i livstycket. Nu har jag alltså en livkjol istället för en modulklänning (vet inte riktigt varför jag ville ha den tvådelad från början), och den sitter sjukt mycket bättre och skönare. Ingenting som skär in i midjan och är obekvämt, och kjolens tyngd sträcker livet och får det att sitta bättre.

Tyvärr hade jag sytt på kjolen snett, så i eftermiddags fick jag åter igen sprätta bort ungefär en fjärdedel och sy fast den igen.
Både kjolen och livstycket knäpps fram, men jag gjorde sprundet så litet jag kunde, och det är knappt märkbart (kanske för att det är så mycket tyg i kjolen). Tänkte sätta en hyska där vid behov, men just nu verkar det inte behövas.

Med på bilden är också min söta knekthatt med påfågelfjädrar som jag sydde på Göran Hasslars workshop på Prolog (så sjukt nöjd att jag fick plats på den!).

Nu är jag faktiskt tillräckligt nöjd med dräkten för att ha den på KH-lajv och medeltidsveckan.
I förlängningen ska den få ärmar (missnöjd med de gamla och tänker sy om dem), men jag vidmakthåller att det är skönt att ha just ärmarna löstagbara eftersom augustiväder inte är att leka med. Jag tror också att jag antingen behöver en ny bältesväska (för den vävda rutiga påsen som jag brukar förvara typ plånbok, mobil, kondomer i på medeltidsveckan, skär sig något så fruktansvärt färgmässigt med bumlan), eller en fickslits så att jag kan sy en fulficka att ha under kjolen. Vet inte riktigt hur jag ska göra med det.

I förlängningen ska jag också hitta något slags bra underkjol och strumpor. Hade ett par bomullslakan från IKEA som jag tänkte sy en ful-underkjol i. Döm om min förvåning när jag insåg att de var gjorda i polyesterblandning och inte alls sköna att ha mot benen. Nånå.
Klänningen är i alla fall klar nog att användas med gott samvete och jag är ganska nöjd med mig själv.



2 kommentarer:

Sigrid sa...

Snyggt!
Har också haft problem med IKEA-lakan, köpte några som nästan kunde stå upp för de var så stela... kunde inte ens användas som lakan^^'

gealach sa...

Tjusigt!