Pilgrimsväska

Det enklaste textila skrytprojektet jag gjort på ett tag. Tidigare år har jag använt en flätad bältesväska till plånbok och mobiltelefon under Visby, men insåg att mitt bälte är alldeles för fult för att bära till klänningen. Så innan jag skaffat ett snyggare behövde jag någonting att bära småsakerna i. Det fick bli en pilgrimsväska.


Utgångspunkten är den här bilden på pilgrimer i Maciejowskibibeln (från mitten av 1200-talet). Som synes är pilgrimsväskan ganska liten, trapetsformad och det är tofsar på den (haha, mannen med den vita väskan har en likadan lampskärmshatt som jag, jag finner detta mycket roande).

Jag hade en liten spillbit vitt ylle hemma och bestämde mig för att använda den. De flesta jag sett göra pilgrimsväskor gör dem i ylle, vilket verkar vara ett sannolikt material eftersom de flesta pilgrimsväskor jag sett är färgade.

Jag fodrade väskan med linne för lite mera stadga. Trapetsformen är himla smidig, för den gör att jag får plats med mycket i väskan men att öppningshålet är relativt litet - det är alltså lite extra svårt att tappa saker eller få dem stulna.

Axelremmen är ett enkelt vävt band som jag slängde ihop på bandgrind. Det gula garnet är ull och det vita är en ull/silke-blandning som jag också använde i tofsarna (för att minska risken att de tovar ihop sig). Tennknappen är en replika härifrån och orginalet uppges vara samtida med Maciejowski.

Knapp med blå sten
Såhär blev den slutliga väskan.
Och storleken, i förhållande till mig. Något större än förlagans väska, men
fortfarande liten och nätt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det