Sent 1300-tal och manuskriptutmaning

Just nu använder jag inte internet till så mycket annat än levande historia. Jag är så grymt nördig på det sättet - jag gillar att hitta en liten period åt gången och gräva ner mig i alla dräkthistorieresurser jag hittar. Och fundera ut outfits och saker jag vill sy och studera moderiktiga färger och snitt och linjer och hitta alla fel i min gamla garderob och fundera på hur jag ska korrigera dem.

Den här sommaren har varit en medeltidssommar. Jag bestämde mig för att jag ville ha en "historiskt korrekt" outfit att vara stilig i på medeltidsveckan, och då var det bara att börja sy. Så det blev särk, birgittahätta, dok, mellanklänning och pilgrimsväska på en sommar.

Under medeltidsveckan var det sisådär en trettio grader varmt, så jag är barbent på alla bilder. Har tänkt att jag ska höstanpassa outfiten med ett par hosor (alla mina gamla par är hellånga och jag vill ha knälånga) och en liten knäppt hätta, men dem har jag inte hunnit sy än. Så här långt ser den alltså ut såhär:

Med Karro och vår gode vän Emil. Och hatt och
birgittahätta.
På väg till mataffären i Visby. Huvudlinet sitter på ordentligt.
Det är dock trettio grader varmt och mina offiga skor och tatueringar syns
lite mer än vad jag är bekväm med på den här bilden.

Nåväl. Jag har lite att göra. Just nu är jag så sjukt sugen på att hänga mer med reenactors i förhållande till lajvare, eftersom jag på riktigt tycker att det är skitroligt att sy historiska kläder, gräva efter bilder och källor, få till alla detaljer på ett medeltida sätt, titta på bilder och göra likadant etc. samtidigt som jag börjar bli så sjukt ointresserad av "det är logiskt så då måste det vara rätt" eller "det är snyggt så då måste det vara HK".

Och DÅ! Precis när jag satt där och tänkte att jag vill återskapa mera, så kom Maria med den sjukt bra idén Manuskriptutmaningen. Länken innehåller instruktioner på engelska. Om du vill ha mera socialt sammanhang och pepp medan du gör utmaningen så rekommenderar jag att gå med i den fantastiska facebookgruppen "vi som syr medeltidskläder", där ganska många har antagit utmaningen och diskuterar den i gruppen.

I korthet går konceptet ut på att välja en färgbild ur ett medeltida manuskript. Välj en person på bilden. Sy hela personens outfit, i samma färger som på bilden. Dokumentera processen. Du har ett år på dig.

Jag tycker att det här är en skitrolig idé! Dessutom har jag länge önskat mig en kortärmad överklänning, och var grymt nöjd när jag hittade den här utan tippets. Manuskriptet är Romance of Alexander (1338-1344) och jag tänker göra damen längst till höger. Eftersom hennes underklänning är blå har jag redan den undre klänningen, och kan fokusera på den övre.


Så, jag antar manuskriptutmaningen! Fortsättning följer.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det