Alla andras traditionella kläder

Swedish dancers i "traditionell svensk dräkt", Kansas

Jag går en grymt intressant kvällskurs just nu, som heter Kläder, kropp och identitet på etnologiska på SU. Gårdagens föreläsning handlade om etnicitet och hur kläder används för att konstruera etniska och nationella identiteter, och nu tänkte jag försöka återuppliva studietekniken "blogga".

När etnologer pratar om etnicitet, är de noga med att påpeka att det är en social konstruktion. En etnisk grupp upplevs av sig själva och andra ha någonting gemensamt, ofta i form av en gemensam kultur, härkomst, historia eller genetik. Det finns dock inga etniska grupper med totalt vattentäta skott mellan vilka som är med i gruppen, och vilka som inte är med i gruppen. Se "vem är svensk?", "vem är same?" eller "vem är jude?" som jag antar att det finns åtskilliga spaltmeter skrivet om från diverse människor. Helt enkelt, etnicitet är i viss mån förhandlingsbart.

När etnologer pratar om mode menar de ganska ofta en avgränsad kategori västerländsk dräkt, som utgår från modeindustrin i städer som Paris, London, Milano, som produceras och konsumeras enligt bestämda mönster (typ "det finns en social norm som säger att det är önskvärt att ha det senaste modet") och som ändras regelbundet. Det är alltså mode, men vad är då alla kläder som inte ingår i modesystemet?

Okej, så långt mest begreppsdefinitioner. Men okej, alla de här kläderna som inte är västerländskt mode då. Till exempel kläderna vi ska prata om idag, som betraktas som traditionella eller etniska. Dagens blogg/föreläsningssammanfattning handlar om ett par varianter av hur kläder och etnicitet konstruerar varandra.

Generellt är det här begreppet etnisk någonting som hör till Den Andra. Homogena majoritetsbefolkningar uppfattar sällan sig själva som etniska, frågar du en random svensk vad som är typiskt för etniska svenskar kommer hon att skaka på huvudet och se förvirrad ut.

På samma sätt blir etnisk dräkt en stämpel vi sätter på kläder vi själva inte har på oss. Jeans och t-shirt är inte etnisk dräkt. Shalwar kameez är etnisk dräkt. Svensk folkdräkt är etnisk dräkt, eftersom den för majoriteten av svenskarna hör till det främmande. När kimonoliknande morgonrockar börjar bli en stapelvara i folks garderober slutar de vara etniska och börjar vara morgonrockar. O.s.v.

En sak jag tycker är ganska faschinerande här, är att kläder och etnicitet verkar fungera på så sätt att de förstärker varandra. Människor uppfattas som mer etniska i traditionella kläder. Och kläder uppfattas som mer traditionella om de bärs av människor som stämplas som etniska. Jag visar några bildexempel:

De här kvinnorna är givetvis lika indiska...
...som de här kvinnorna.
Men när jag googlar "punjabi women" är de första sidorna googleträffar bilder som den nedersta.

Och den här ryska ullsjalen:
Tolkas inte som traditionell på en svensk modebloggare
Men tolkas som traditionell på de här rumänska kvinnorna
En annan tankevurpa som verkar följa med på köpet när man pratar om kläder och etnicitet, är att alla kläder som inte är västerländska modekläder skulle vara statiska på något sätt. Kläder som tillhör någon Annan, långt borta i rum (eller tid), kategoriseras ofta som traditionella och oföränderliga. Som om det inte skulle gå trender i kläder som inte är västerländsk modedräkt. Trots att, givetvis, alla grupper som använder kläder och utsmyckningar också ser dessa förändras något över tid.

Här kanske det är dags att plocka in ännu ett sådant där akademiskt begrepp, kulturellt kapital. Helt enkelt kunskaper om hur man gör saker i en viss grupp. Vad man har på sig, vad olika kläder signalerar, hur man är artig, hur man pratar med varandra etc. 

Kläder är generellt en sådan där företeelse som rymmer ganska mycket information för den som har det kulturella kapitalet och är med i gruppen. Folk från Dalarna ser troligtvis skillnad på leksandsdräkt och rättviksdräkt. Amerikanerna som dansar folkdans i "swedish costume" gör det oftast inte. Jag ser inte skillnad på en Dressmankostym och en Armanikostym, men vem som helst som är intresserad av snygga herrkläder gör det.

Och på samma sätt gör vi ofta misstaget att betrakta modesystem vi inte är en del av som oföränderliga, fast de i själva verket inte alls är det.

En sak jag märker när jag skriver blogginlägg, är att man får in så galet mycket mer information på en föreläsning eller ett par kapitel välskriven akademisk text, att jag liksom hinner skriva ett långt inlägg och knappt kommit igenom början. Det finns så himla mycket att säga. Så jag sätter punkt för första inlägget om kläder och etnicitet här, och återkommer förhoppningsvis ganska snart med ett nytt inlägg.

Kommande inlägg på temat:
- Long trousers, kolonialism, etnicitet och kläder
- Exotisering... och Medeltidsveckan

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.